Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Sporteliscj ancjemò in spiete

............

Di no crodi, dopo agns di vore, ma sore il dut di leçs a pro le lenghe furlane, contant la leç regjonâl dal 15/96, po chê nazionâl, la 482 dal ‘99, e la ultime rivisitazion dal test regjonâl fate dal 2007, se si à voie di vê une mape precise dai sportei in marilenghe atîfs in regjon nol è po cussì sempliç.
A vêlu sperimentât par prins a son stâts i stes sporteliscj che, par dâsi dongje ai 4 di Avrîl stât a Aquilee intun moment di confront e di condivision, no àn vude strade facile tal meti adun i nons dai coleghis di invidâ.
Responsabilitât prime, la grande precarietât che sportei e sporteliscj si cjatin a vivi, tra un contrat e chel altri, tra un comun che al à la pussibilitât di vierzi il servizi ma no lu à ancjemò inviât o chel che lu à daviert e po sierât par tornâ a rinovâ la burocrazie che e covente a mandâlu indevant.
La riunion di Aquilee, dut câs, tai intindiments no voleve jessi un ocasion par vaîsi intor, si ben par meti in lûs i aspiets positîfs des esperiencis che si puartin indevant, cun fadie e passion, no cate lis dificoltâts di programazion par vie di prospetivis simpri balarinis.
A jerin presints i sporteliscj dai comuns di Reane (dulà che cumò il servizi al sta par sierâ), Tavagnà, Manià, Aquilee, Sudri, de provincie di Gurize, e lis dôs personis che a fasin servizi alì de ARLeF. In dì di vuê, dongje di chestis esperiencis si zontin chês dai sportei di Basilian, Buie, Remanzâs, Codroip, Maian (che di pôc al à tornât a vierzi), Voleson, e i sportei de provincie di Udin e di chê di Pordenon che, dopo un moment di polse, al è tornât atîf cul prin di Mai.
Confrontadis lis esperiencis, tai aspiets bogns e in chei mancul bogns, e seneôs di dâ simpri plui costrut ae lôr esperience a pro de lenghe e de culture furlanis, i sporteliscj riunîts a Aquilee a àn finît par meti in clâr che ce che al covente cun plui urgjence al è un coordenament dal servizi sul teritori.
Cussì a àn cjapade cjarte e pene e a àn decidût di scrivi al president de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane e al diretôr dal Servizi Identitâts Linguistichis Culturâls e coregjonâi tal forest de Regjon, par fâ une lôr propueste.
Te letare, che e je stade inviade ancje ai coleghis che no jerin presints par che le sotscrivin, si rimarche soredut «la necessitât di un coordenament formâl, parcè che chel volontaristic e personâl dai sporteliscj, che pûr a àn simpri procurât di cognossisi e di cjatâsi in chescj agns di aplicazion de leç 482, nol è par nuie suficient».
Di chi, la propueste che e sei la ARLeF, tant che organisim di politiche linguistiche, a «coordenâ lis ativitâts dai sportei e che si fasi puartevôs li de Regjon dai problemis, des propuestis e des esigjencis che a vegnin fûr dal lavôr di sportel che – a rimarchin –, pe sô nature, al è simpri a contat cul teritori».
Seont i firmataris, in cheste maniere «i sportei a varessin la pussibilitât di un confront cun chei altris, midiant di un riferiment plui stabil e continuatîf».
E cumò, i sporteliscj a restin in spiete di un rispueste.
Antonella Lanfrit

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +