Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – SUNS: musiche in antologjie

............

La musiche furlane intai ultins agns e à vût un grant disvilup, cressint sedi in tiermins di cuantitât che di cualitât des produzions. Par ducj i passionâts de musiche in marilenghe, ma soredut par chei che no le cognossin ancjemò masse ben, e je stade pensade la Antologjie de gnove musiche furlane – Progjet Suns, presentade sabide ai 14 di Fevrâr aes sîs sot sere in Sale Ajace a Udin. Un progjet pardabon impuartant, sedi pe promozion de nestre lenghe e de nestre musiche, sedi parcè che al nas de colaborazion jenfri plui ents: la ARLeF, il Comun di Udin, e il CIRF de Universitât dal Friûl.
Come che al à spiegât Valte Colle, che zaromai di agns al coordene il Progjet Suns pal Comun di Udin, cheste publicazion e je dome la ultime tape di un percors tacât agns indaûr. La rêt Suns di fat e met dongje plui Ents e e je nassude propit cul obietîf di razionalizâ lis iniziativis in ambit musicâl sparniçadis sul teritori. La idee de Antologjie e je nassude propit come strument di cognossince: a son stâts sielts tescj di autôrs e gjenars musicâi difarents, indreçâts soredut viers un target plui zovin. In dut, dodis cjançons che a riassumin lis liniis vuide de musiche furlane fin al 1998, dodis artiscj impegnâts a leâ la lenghe furlane cun diviers gjenars musicâi, de tradizion ae sperimentazion daûr de inovazion de culture, dal costum, de editorie (no dome locâl) e dal marcjât (no dome discografic). Al è clâr che si à scugnût lassâ fûr une vore di tocs, ma al è ce che al sucêt par ogni racuelte, e i stes «protagoniscj» a ‘nt son cussients: il fin nol è chel di fâ la storie de musiche furlane, come che al dîs ancje Luigi Gregoris, curadôr de Antologjie pal CIRF.
Suns al è un biel prodot editoriâl, une vore curât ancje te part grafiche, robe che dispès, magari cussì no, no i stan masse daûr. Cui che al scolte il cd al cjate in zonte un librut cun fotos e informazions sui artiscj e sui discs di dulà che a son stâts gjavâts fûr i tocs. La ARLeF e à capît subit la impuartance di chest progjet, la sô versatilitât sul plan sedi de didatiche che de promozion, e di fat, lu à inserît tal so plan di politiche linguistiche. Une strade che e à dute la intenzion di continuâ a puartâ indevant, come che al à marcât il gnûf President, Lorenzo Zanon.
L’Assessôr ae Culture dal Comun di Udin Luigi Reitani daspò, al à rimarcât un aspiet une vore interessant, che magari i furlanofons masse dispès no notin: la sonoritât de lenghe furlane. Une lenghe ritmiche, musicâl, juste par fâ musiche e componi cjançons. Peraulis confermadis ancje di Glauco Venier, un dai musiciscj di chenti che cumò al à un grant sucès a nivel mondiâl: la incision pe ECM, la plui impuartante etichete di jazz, la nomination ai Grammy Awards dal cd Distances, doi premis internazionâi e concierts de Americhe ae Europe.
La serade si è sierade cuntun regâl une vore preziôs: un conciert al piano di Glauco Venier. Une ocasion uniche e pardabon emozionante, pecjât che in sale no fos plui int: alc te promozion dal event nol à funzionât masse ben, e i furlans a àn pierdût une biele serade di musiche e di culture.
FEDERICA ANGELI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +