Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Scrivimi par furlan

............

Par dî il vêr, scrivi un messaç par furlan cul telefonut (sms) si podeve za fâ: o amet che ancje jo lu fâs dispès, ancje lassant fûr i acents des peraulis. Ma ca di un pôc si podarà scrivilu par ben, in gracie di un gnûf sisteme preparât de Provincie di Udin. Di chi a cualchi mês al vignarà metût fûr un program sore nuie che al permetarà di scrivi te maniere juste un sms par furlan, cui acents che a coventin e te grafie normalizade. Chest gnûf progjet, che cumò al è daûr a sei sperimentât, al è stât presentât de Provincie di Udin ai prins di Jugn, e come ogni novitât che e rive in Friûl al è stât saludât di une vore di critichis, e il so batisim al è stât compagnât des solitis polemichis.
O vin sintût la assessore ae culture de Provincie di Udin Elena Lizzi che nus à fevelât un pôc di cheste novitât.
Duncje, parcè chest progjet sui sms par furlan?
Si stâ pôc a dî, prime di dut si sin fats une domande: cemût rivâ a plui personis pussibil cu la lenghe scrite intune sole volte e in maniere semplice. O vin viodût che tancj a rinunziin a imparâ a scrivi par diviers motîfs e dificoltâts: cui che nol rive a lâ ai cors di lenghe, cui che nol pues o parfin cui che al à pôre di metisi sot esam. La nestre rispueste e je stade che al è plui facil svicinâsi ae lenghe scrite inte maniere facil e zuiarine dai sms, dulà che ducj a puedin fâlu, sedi zovins che vecjos. Che al sedi clâr, nol è un mestri di lenghe furlane ma un strument che al pues judâ a imparâ.
Cemût puedial judâ?
Chest al è un sisteme di scriture intuitive, ve a stâi che scrivint une peraule il sisteme le complete te maniere juste e l’utent cussì al pues viodi cemût che si scrîf, dulà che al va metût l’acent e vie indenant. In chest program, a son memorizadis dentri ben 50.000 peraulis furlanis: o crodìn avonde, par podê scrivi ben.
E se no son avonde?
Ogni utent al pues ancje memorizâ sul so telefonut ogni peraule che al vûl, cussì come che si fâs cun altris sistemis, e in cheste maniere incressi la disponibilitât des peraulis di doprâ. La tecnologjie e permet di fâ grandis robis, duncje viodìn di doprâle.
Cui aial sielt lis peraulis?
La Cooperative di Informazion Furlane. Invezit il program di scriture lu à fat une dite toscane.
Cualchidun al à protestât disint che si podeve dâi il lavôr a une dite nostrane invezit che foreste…
Bisugne dî che chest lavôr al è stât finanziât cu la leç nazionâl 482, e duncje jessint bêçs publics no si pues sielzi cui che si vûl ma a àn di lâ a concors. A son stadis invidadis a partecipâ plusoris aziendis, regjonâls e di fûr. Cualchidune e à rispuindût e cualchidune no: ae fin la miôr propueste e je strade di cheste societât, e o vin di dî che o sin sodisfats dal lavôr fat.
O vês presentade la iniziative ma il program nol è disponibil, stant che al è in prove e in sperimentazion. No jerial miôr provâlu prime e presentâlu cuant che al jere pront e finît?
No, o sin un Ent public che al lavore cui bêçs publics, e duncje al è just che la int e savedi ce che o stin fasint e a ce pont che a son i lavôrs: al è un fat di trasparence. E po, o vin ancje volût creâ un tic di spiete su chest progjet, stiçâ la discussion cence taponâsi e cence pôre.
Cui lu staial provant il sisteme?
A son une desene di personis sieltis tra i nestris uficis e tra chei che a àn fate la selezion des peraulis, duncje personis che cul furlan a lavorin ogni dì. A saran doi o trê mês di prove, juste par viodi se lis peraulis sieltis a son suficientis e se a van ben, o se invezit al è il câs di zontâ alc. Ma il sisteme al funzione: su chel no son fastidis.
E chês altris minorancis linguistichis, a ce pont sono?
No nus risulte che altris minorancis a vedin un sisteme come chest: o sin i prins e za cualchidun nus cjale cun interès. I Ladins a vevin voie di fâlu ma si son fermâts par vie che a son ancjemò indaûr cu la normalizazion de lenghe.
La notizie e je stade dade ancje dai media nazionâi, tant che L’Espresso, Il Giornale, parfin Rai 2 e altris ancjemò: ce efiet i fasie?
O ai simpri pensât che chest lavôr al varès vût un grant impat su la int e che al varès fat discuti. O savevi che cualchidun lu varès preseât e altris lu varessin criticât e sgambetât. Il fat che la stampe nazionâl i vedi dedicât spazi mi confuarte e mi fâs plasê. E bisugne dî che a àn dade la notizie ancjemò prime dai regjonâi.
Ce aial costât il program?
Ae fin di dut si rive a 35.000 euros, che no son tancj par un lavôr di cheste fate. Se o pensìn che 35.000 personis a puedin doprâ chest sisteme, si pues dî che nus à costât un euro par ognidun par judâlu a scrivi ben par furlan. Ma i utents a saran tancj di plui, e duncje o varin cjapât il massim dal risultât cul minim dal sfuarç economic.
I contraris a disin che intun periodi di crisi al sarès miôr spindi chei bêçs a sostegn de economie invezit di butâju vie pal furlan.
I bêçs spindûts pal furlan a tegnin sù la economie, par vie che a van a paiâ la int che e lavore, cualchi volte ancje zovins, duncje no son straçâts. O sfidi cualsisei a dimostrâ il contrari.
LUCA ZORATTI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +