Par dî il vêr, scrivi un messaç par furlan cul telefonut (sms) si podeve za fâ: o amet che ancje jo lu fâs dispès, ancje lassant fûr i acents des peraulis. Ma ca di un pôc si podarà scrivilu par ben, in gracie di un gnûf sisteme preparât de Provincie di Udin. Di chi a cualchi mês al vignarà metût fûr un program sore nuie che al permetarà di scrivi te maniere juste un sms par furlan, cui acents che a coventin e te grafie normalizade. Chest gnûf progjet, che cumò al è daûr a sei sperimentât, al è stât presentât de Provincie di Udin ai prins di Jugn, e come ogni novitât che e rive in Friûl al è stât saludât di une vore di critichis, e il so batisim al è stât compagnât des solitis polemichis.
O vin sintût la assessore ae culture de Provincie di Udin Elena Lizzi che nus à fevelât un pôc di cheste novitât.
Duncje, parcè chest progjet sui sms par furlan?
Si stâ pôc a dî, prime di dut si sin fats une domande: cemût rivâ a plui personis pussibil cu la lenghe scrite intune sole volte e in maniere semplice. O vin viodût che tancj a rinunziin a imparâ a scrivi par diviers motîfs e dificoltâts: cui che nol rive a lâ ai cors di lenghe, cui che nol pues o parfin cui che al à pôre di metisi sot esam. La nestre rispueste e je stade che al è plui facil svicinâsi ae lenghe scrite inte maniere facil e zuiarine dai sms, dulà che ducj a puedin fâlu, sedi zovins che vecjos. Che al sedi clâr, nol è un mestri di lenghe furlane ma un strument che al pues judâ a imparâ.
Cemût puedial judâ?
Chest al è un sisteme di scriture intuitive, ve a stâi che scrivint une peraule il sisteme le complete te maniere juste e l’utent cussì al pues viodi cemût che si scrîf, dulà che al va metût l’acent e vie indenant. In chest program, a son memorizadis dentri ben 50.000 peraulis furlanis: o crodìn avonde, par podê scrivi ben.
E se no son avonde?
Ogni utent al pues ancje memorizâ sul so telefonut ogni peraule che al vûl, cussì come che si fâs cun altris sistemis, e in cheste maniere incressi la disponibilitât des peraulis di doprâ. La tecnologjie e permet di fâ grandis robis, duncje viodìn di doprâle.
Cui aial sielt lis peraulis?
La Cooperative di Informazion Furlane. Invezit il program di scriture lu à fat une dite toscane.
Cualchidun al à protestât disint che si podeve dâi il lavôr a une dite nostrane invezit che foreste…
Bisugne dî che chest lavôr al è stât finanziât cu la leç nazionâl 482, e duncje jessint bêçs publics no si pues sielzi cui che si vûl ma a àn di lâ a concors. A son stadis invidadis a partecipâ plusoris aziendis, regjonâls e di fûr. Cualchidune e à rispuindût e cualchidune no: ae fin la miôr propueste e je strade di cheste societât, e o vin di dî che o sin sodisfats dal lavôr fat.
O vês presentade la iniziative ma il program nol è disponibil, stant che al è in prove e in sperimentazion. No jerial miôr provâlu prime e presentâlu cuant che al jere pront e finît?
No, o sin un Ent public che al lavore cui bêçs publics, e duncje al è just che la int e savedi ce che o stin fasint e a ce pont che a son i lavôrs: al è un fat di trasparence. E po, o vin ancje volût creâ un tic di spiete su chest progjet, stiçâ la discussion cence taponâsi e cence pôre.
Cui lu staial provant il sisteme?
A son une desene di personis sieltis tra i nestris uficis e tra chei che a àn fate la selezion des peraulis, duncje personis che cul furlan a lavorin ogni dì. A saran doi o trê mês di prove, juste par viodi se lis peraulis sieltis a son suficientis e se a van ben, o se invezit al è il câs di zontâ alc. Ma il sisteme al funzione: su chel no son fastidis.
E chês altris minorancis linguistichis, a ce pont sono?
No nus risulte che altris minorancis a vedin un sisteme come chest: o sin i prins e za cualchidun nus cjale cun interès. I Ladins a vevin voie di fâlu ma si son fermâts par vie che a son ancjemò indaûr cu la normalizazion de lenghe.
La notizie e je stade dade ancje dai media nazionâi, tant che L’Espresso, Il Giornale, parfin Rai 2 e altris ancjemò: ce efiet i fasie?
O ai simpri pensât che chest lavôr al varès vût un grant impat su la int e che al varès fat discuti. O savevi che cualchidun lu varès preseât e altris lu varessin criticât e sgambetât. Il fat che la stampe nazionâl i vedi dedicât spazi mi confuarte e mi fâs plasê. E bisugne dî che a àn dade la notizie ancjemò prime dai regjonâi.
Ce aial costât il program?
Ae fin di dut si rive a 35.000 euros, che no son tancj par un lavôr di cheste fate. Se o pensìn che 35.000 personis a puedin doprâ chest sisteme, si pues dî che nus à costât un euro par ognidun par judâlu a scrivi ben par furlan. Ma i utents a saran tancj di plui, e duncje o varin cjapât il massim dal risultât cul minim dal sfuarç economic.
I contraris a disin che intun periodi di crisi al sarès miôr spindi chei bêçs a sostegn de economie invezit di butâju vie pal furlan.
I bêçs spindûts pal furlan a tegnin sù la economie, par vie che a van a paiâ la int che e lavore, cualchi volte ancje zovins, duncje no son straçâts. O sfidi cualsisei a dimostrâ il contrari.
LUCA ZORATTI
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +