Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par furlan si dîs… flop!

Dree Valcic

Flop par furlan si dis flop, e no esist nissune braure nazionalitarie che e puedi tignîlu platât dopo lis elezions. E je ancje lade ben, parcè a la int forsit, no jere dal dut clare che cualchidun si fos presentât come fuarce autonomistiche. Ma e je pûr veretât che dopo tancj agns, la peraule Friûl e je sparide dal risultaât eletorâl. Di cui la colpe? Di ducj e di nissun, si podarès rispundi e cussì fâ fente che nol sedi sucedût nuie. Al sarès logjic cuasi, viodint in ce maniere che e je lade indenant la gjestion de partecipazion o mancul a lis regionâls, provinciâls e comunâls di Udin. La partence, come idee e podeve jessi juste, ma e je partide tart, cun imprest falât e soredut cuntun pinsîr di fonde che no si tacave a la realtât.
Tal Istât, intune tabaiade di front a la dighe di Grau, tra il sotscrit e Marco De Agostini e vegnive fûr la ipotesi di un acuardi tra ducj chei che a fasevin riferiment al autonomisim furlan in viste da lis elezions. Jo o pensavi che la iniziative e ves di partî dal Moviment Friûl, Marco al pensave a une cunvigne par verificâ la ipotesi tor Otubar. O sai che dopo ancje di bande di altris, Pascolat e Visintin in primis si jere rivâts a conclusions de stesse fate. Mi pareve une robe buine, ma a De Agostini o vevi sclarît che il progjet a podere saltâ fûr dome traviers un percors di mobilitazion dal gjenar “primariis” che al jere puartât indenant dal PD. O disarès che il flop al è scomençat di chi, parcè che dutis lis riunions a àn dimostrât in maniere clare che no esisteve nissune struture organizade per tignî in pîts la ipotesi e che cui che le veve, no il Mf, ma il Front furlan, le veve tant piçule di no brusâle. Chê di Strassolt e jere funzionâl dome a lui e a la Grillo. I comitâts, a scomeçâ di chel di D’Aronco e Baracêt, no vevin nissune intenzion di messedâsi, cu la scuse di jessi une sorte di Onu de furlanitât. Garibaldi e i cjargnei a colavin te vuate di Grillo. Chei da basse no si fidavin o forsit nissun ur a mai domandât nuie! O lassi per ultime Convergjence. Mi displâs par Sergio, ma purtrop si scugne partî da la sô esperience par tirâsi fûr dal paltan. Cecotti al è la dimostrazion di ducj i erôrs che o vin fat fin cumò. O crôt che e sedi la figure ancjemò plui rapresentative e impuartante dal autonomisim furlan, ma tal stes timp l’erôr plui grues che o vin fat. La identificazion intune sole persone de bataie autonomistiche e puarte a distruzi il moviment, a viodi la politiche come une serie di acuardis cui partîts talians, une sorte di continue mediazion. Cuntune diference che tai prins moments al jere Cecotti che al imponeve la discussion e i tiermins di cheste, dopo al è stât dut un cori daûr da lis sieltis di chei altris. Il destin e mi displâs che a àn fat i siei oms, chei di Convergjence, sbalotâts dentri listis che no centravin nuie cun lôr, e je une altre dimostrazion che nol baste un leader par fâ un partît. Come che no baste une storie e un consei dai savis par pensâ che vuê il Mf al sedi une realtât vive e vivarose.
Duncje, se cun umiltât o pensìn che lis elezion a son stadis une batoste, forsit la plui pesante dai ultins agns, o vin cualchi sperance di tirâsi fûr di chel cacan che o disevi prime. Jo personalmentri o soi par cjapâmi lis mês responsabilitâts, cun cui che al pense che si scugni no molâ. Anzit o soi plui convint di prime, par la clarece che cumò e je fate su ducj i protagoniscj di chei ultins agns. E si scuen partî da lis prossmis aministrativis, in ogni Comun che al va al vôt in Friûl. O si crôt di jessi une alternative al sisteme talian o si è sotans e no bisugne plui lamentâsi.
Dree Valcic
___________________________________________

Votazions cence partîts furlans: lis opinions

Nissun partît furlanist e autonomist dentri dal emicicli di Place Oberdan a Triest. I moviments storics des istancis furlanis no si son nancje presententât aes ultimis elezions pal consei regjonâl dal Friûl-VJ. Parcè?
Alessandra Guerra, daspò de jessude de Leghe nord, no si cjate plui ator. Si sa che e je daûr a passâ un moment di polse e riflession cun se stesse, ancje in relazion ae complicazion dal cuadri politic che le à viodude fintremai a cualchi mês prime protagoniste de oposizion al stes Illy. Par Marco De Agostini, dal “Moviment Friûl”, e mancje une unitât di intindiments, in stât di fâ un front compat e di crodi in chest ideâl: «A nassin partîts – al spieghe il segretari dal Mf – che si dan chest titul, juste sot lis elezions. E che dopo no àn nancje i mieçs par lâ indenant. Il fat al è che l’autonomisim vuê al da fastidi a ducj i doi i blocs: nol à di jessi ni di drete, ni di çampe. Nol à di rindi cont al podê centralizât».
Gjelosiis, confusion, e cavii. Un cuintri chel altri. Cussì si son sfassâts i furlaniscj. «Doi agns za fa o vevi fat un sondaç: la int e à sensibilitât viers chest teme. Il probleme al è che i furlans no rivin adore a metisi adun, a organizâsi», al spieghe invezit l’ex president de provincie di Udin, Marzio Strassolt. Ma par vignî fûr di cheste situazion, ce si podaressial fâ? «Tirâ fûr il cjâf de tiere – al spieghe Strassolt – vignî fûr dai particularisims. Al covente un grant moviment cuntune fonde popolâr e une colocazion politiche moderade. Un model, par esempi, al podares jessi chel de Cdu todescje». Dongje di chestis motivazions, dut câs, la cause e je ancje de leç eletorâl regjonâl. «Liberticide – le definìs Alberto di Cjaurià, autonomist e furlanist –. Il sparagn dal election day nol à permetût ai piçui partîts di tirâ sù lis firmis che a coventavin, in timp. No bastavin dîs dîs par plui di 4 mil firmis. Po ancje la cuistion dai finanziaments. Se no si à une organizazion che e vedi un respîr finanziari e je une imprese lâ indenant e cirî di metisi in competizion cui grancj partîts e cui lôr bêçs». Critiche ancje la analisi di Franco Simeoni, dal “Front Furlan”: «Lis divisions di vuê – al sclarìs – a son il spieli di un mût vieli di intindi l’autonomisim. A esistin moviments che su la cjarte si disin storichementri dongje di chest ideâl e a pretindin di dâ une patent di autonomisim a cui che a lôr i pâr». Propit il “Front Furlan” al fo protagonist de iniziative par une liste uniche tes passadis regjonâls. «Si scugnarès tornâ a començâ cun umiltât, cence “sputanâsi”. Tacant dai piçui comuns», al siere Simeoni.
Oscar Puntel

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +