Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Messe grande de Siore Filologjiche

............

ULTIME ORE: come che si previodeve il Consei Gjenerâl al à confermât te sentade dai 20 di Març Lorenzo Pelizzo president de Sff.
Ogni volte che si partecipe a un event targât «SFF» si à la percezion di jessi devant di un rituâl precîs e colaudât. Sì, parcè che e sarà la esperience fate in 90 agns di storie, e sarà la abilitât dai siei president, diretîf, cuadris, i 6 dipendents e ducj i colaboradôrs che a fasin de Societât filologjiche furlane une vere potence (passe 3000 socis; 4 sedis teritoriâls, Udin, Pordenon, Gurize e Tumieç; inseriment te LR 29/2007 pe tutele de lenghe furlane come ent di riferiment pe promozion dal furlan cuntun articul di pueste, unic a jessi stât votât a la unanimitât sedi a çampe che a drete tal grant davoi che al à compagnât la discussion di chê ultime leç; associazion confermade tant che «Istituto culturale di interesse nazionale» dal Ministeri dai Bens Culturâi talian), ancje te ultime assemblee gjenerâl dai socis, no tante zoventût, la impression e je stade la stesse: dut al è lât come che al veve di lâ.
I ULTINS 3 AGNS_ Dai salûts des autoritâts a la elezion pal gnûf diretîf che al varà di rezi la Sff pai prossins trê agns, dut al è lât slis. «Un an memorabil» lu à definît il President Pelizzo. E tra numars al è vignût fûr che la Filologjiche e à sierât il belanç 2009 a passe 900 mil euros: su 556 mil euros di jentradis, 473 mil euros a son i contribûts publics (340 mil euros a rivin de Regjon); il rest e je la cuote patrimoniâl (sedis, apartaments de ereditât Ciceri e altris bens). E vie discorint cun dute la schirie di events, mostris, publicazions, progjets puartâts indevant dal 2007 al 2009.
LA POLITICHE_  Al è stât ringraziât ancje l’assessôr a la culture Molinaro, che a la fin dal 2009, come regâl pai 90 agns, al veve puartât a Gurize la notizie dai 500 mil euros, zontâts ai finanziaments ordenaris anuâi, pe ristruturazion di Palaç Mantiche «La zonte regjonâl e sarà simpri dongje di voaltris» al à dit. Tal so intervent Molinaro al à ancje marcât la impuartance de lenghe furlane e il plurilinguisim «Unic element che vuê al definìs la specialitât de nestre regjon». Al à ancje zontât «Prime di spietâ i intervents dal Parlament e dal Guvier, la cussience di chest valôr e à di rivâ de regjon». Ma plui voltis i è stât fat presint, e che la situazion ancje de aplicazion de stesse LR 29/2007, e no dome de Leç 482/99, e je une vore indaûr, e che i tais de ultime leç finanziarie regjonâl a son stâts di cirche il 20% tes vôs di competence «Ancje se e je la crisi economiche, nol è pussibil che a paiâ a sedin simpri la lenghe e la culture furlane» par bocje dal President Pelizzo. Ma di bande di Pelizzo al è rivât ancje un messaç pal President de Provincie di Udin Pietro Fontanini, che tai ultins timps al veve vût ce dî sul assessôr Molinaro «No si à di smicjâ il singul, ma dute la classe politiche e à di sintîsi responsabil dal avignî dal furlan».
ELEZIONS E MOZION AGOSTINIS_ La riunion si è sierade cu la votazion dai 70 components dal consei gjenerâl (solite modalitât midiant di une liste za predisponude che eventualmentri i socis a puedin modificâ scancelant i nons za scrits e in câs proponi gnovis personis…). Tra i intervents dai socis, si segnale une mozion di Bepi Agostinis, il protagonist di tantis bataiis pal Friûl, massime a pro dal teatri in lenghe furlane, che al à domandât che su lis rivistis «Sot la nape» e «Ce fâstu?», almancul il 50% dai articui al sedi par furlan. Almancul, parcè che no dut ce che al è prodot de Filologjiche al è par furlan: tant materiâl al è publicât dome par talian. Agostinis al à sierât il so intervent sugjerint «Magari si pues domandâ ai tancj che cence pratindi nuie a podaressin jessi dispobii a scrivi e a judâ par vê plui lenghe furlane su chês pagjinis: o vin di recuperâ chel spirt di grande famee e no jessi de bande dome dai «dotôrs», cence nuie cuintri dai «dotôrs»».
NO MOLI_ Cumò il prossin passaç e sarà la riunion dai conseîrs neoelets pe elezion dal gnûf President: Pelizzo al à za dade la sô disponibilitât «Parcè che no mi sint di lassâ cumò che a son in pîts tancj progjets impuartants».
Redazion

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +