Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Letaris: Un imbroi clamât Italie

............

Chest an cu ven, 2011, al sarà marcât, par di plui, cun doi fats che nus rivuardin ancje nô tant che furlans, un che si podarès clamâlu plui di dut burocratic (ma che al devente ancje politic) e un plui politic: il censiment de int dal Stât Italie e l’inovâl dal stes Stât, che al tacà a vê chel implant che o viodìn inte plui part dal so teritori, propit intal an 1861.
Clarementri, cheste date no varès di rivuardâ il Friûl, che al è stât cjapât e ocupât in dôs butadis seguitivis: un toc, chel udinês, dal 1866 e chel altri, ven a stâi chel gurizan daspò dal flagjel de vuere 1915/18.
Jo, che no soi par nuie seneôs di fâ fieste par un cjadalan di chê fate, o speri che chi di nô, che se nol è altri che par rispiet de matematiche i 150 agns a varessin di colâ dal 2016, si vedi di lassâ di bande, almancul par cumò, e magari par simpri, lis celebrazions che a son magari cussì no bielzà programadis, e tacadis, ancje chenti vie.
(Ce che al vûl dî cuant che no si cognòs la storie!)
Che in Friûl no si vedi di fâ fieste par chest inovâl al varès di sei un fat logjic: cemût si fasial a fâ fieste esaltant un fat che nus viôt vitimis, tant che la plui part de int  cjapade dentri intun Stât che al è il risultât de prepotence e dal imbroi?
O varessin, impen, profitant di cheste ocasion di corot, di cirî di lâ a font sui fats de storie vere che nus à fats colâ inte vuate «taliane». A son stâts, in chescj agns, publicâts studis impuartants e documentâts che a puedin fânus lûs mostrantnus la storie vere, che chê che nus àn passûts cu la lôr scuele e je poiade su la falsetât, al pont che a son rivâts adore di convincinus che il diaul al è muart di frêt.
O fasaressin ben, o pensi, di fâ un tant: par nestre documentazion, par procurâ di colmâ cualchi grande concje che i sin colâts dentri midiant di une scuele bausarie e, salacor, nus zovarès ancje a nô par cjapâ il spirt che al covente par ripiâ a scombati cun plui cognizion e snait pe nestre vere nazion, che no je di sigûr no chê taliane. Mandi!
Rem Spicemei
Visepente,
ai 19 di Lui dal 2010

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +