Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. “Lenghe”, un gnûf strument pal insegnament ai adults

............

Ai prins di Setembar al è stât presentât “Lenghe. Cors di Furlan” di Stefania Garlatti-Costa e di Roberta Melchior, publicât dal Consorzi Universitari dal Friûl. Si trate di un cors di furlan par students di etât adulte, pensât par podê jessi doprât di personis cun abilitâts diferentis: di chei che a capissin ben il furlan, ma no lu fevelin, a chei che lu cjacarin tant che lenghe native, ma no son bogns di leilu e di scrivilu.
UN IMPREST MODERNI_ La particolaritât di cheste publicazion e je la sô modernitât, sedi inte impostazion didatiche, sedi inte vieste grafiche e inte impagjinazion (la grafiche le à curade Francesca Luzzi, i disens a son di Elisabetta Ursella). Il cors al è dividût in trê fassicui: il libri dal student, la vuide pal insegnant e lis soluzions dai esercizis.
IL LIBRI PAL STUDENT_ Il libri pal student al è formât di 14 unitâts progressivis, di une presentazion sistematiche de grafie cun esercizis, di une sezion gramaticâl cun esercizis, e di un glossari furlan-talian. Ogni unitât e scomence cuntun test principâl gjavât fûr e adatât di articui gjornalistics, di tescj leteraris, di saçs e v.i. I argoments sielzûts pal test principâl a son i plui varis: medisine, aministrazion, gjornalisim, sience. La sielte e je fate par peâ a strent l’insegnament de lenghe a une realtât sociolinguistiche concrete. Dopo dal test principâl si cjatin des ativitâts che a judin il student inte comprension e inte riflession di ce che al à a pene let (lis sezions “capìn il test” e “resonìn sul test”). Po e ven une riflession sul vocabolari, di mût di judâ a cjapâ sù il lessic cu la sezion “lavorìn sul vocabolari”. A chest pont il student al è pront par imparâ cualchi regulute gramaticâl, presentade in mût sempliç e lizêr. Dopo al ven il moment pal student di meti in vore il dut cu la sezion “lenghe in funzion”: al è clamât a esercitâsi su la produzion orâl e scrite de lenghe. La unitât si siere cu la sezion “par savênt di plui”, li che il student al è invidât a aprofondî i aspiets frontâts. In cheste sezion si dopre ancje tescj scrits in varietâts locâls, mostrant che la grafie uficiâl e pues jessi doprade cence fastidis par chês.
LA SOLUZION DAI ESERCIZIS E LA VUIDE PAL INSEGNANT_ Intal secont fassicul il student al pues cjatâ la soluzion dai esercizis des 14 unitâts e di chei des sezions di presentazion de grafie e de gramatiche. Ancje la vuide pal insegnant e ripuarte lis soluzions dai esercizis, ma in plui a son zontadis notis didatichis di presentazion une vore interessantis. Simpri inte vuide pal insegnant, si cjatin 36 schedis fotocopiabilis, cun materiâl di rinfuarç e di aprofondiment.
UN IMPREST CHE AL COVENTAVE_ Passant lis pagjinis di “Lenghe”, si à la sensazion di jessi denant di un materiâl che al sta a pâr dai materiâi didatics doprâts pal insegnament di lenghis modernis di grande comunicazion tant che inglês, francês, todesc e v.i. Chest no dome par vie de otime impostazion didatiche e dal grant lavôr di ricercje e di documentazion, ma ancje parcè che la grafiche, la impagjinazion e la sielte des imagjins a son curadis fin tai particolârs plui piçui. In sumis, un strument che al coventave pardabon par une didatiche moderne dal insegnament de lenghe furlane.
Matieu Fogale

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +