Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La crisi sul istât des sagris

............

Il Friûl, tiere di sagre. Daûr des stimis dal sît sagrefriuli.com, che al tire dongje e al recensìs chescj events dentri dai confins de Patrie, in dut a son plui di 150. Di Març a Novembar, ma concetradis massime di istât. A son un pôc une tradizion peade ae cristianitât e ai patrons dai paîs. Il stes non «sagre» al ven di «sagrât», par vie che si davuelzevin fûr des Glesiis. Vuê il linçûl al è avonde larc: si va di chês plui piçulis, par esempli i paisuts che e a àn un çucul di aficionados, fintremai aes manifestazions grandis e storichis, cun indots e faturâts, za afermadis e un grum publicizadis.
FATÔR CRISI_ Il termometri de situazion lu à pes mans il president de Associazion fra lis Pro Loco de Regjon Friûl, Flavio Barbina. La crisi e à tocjât ancje la realtât plui insospetabil: «No regjistrìn lagnancis particolârs, ma zirant pes inaugurazions, si pues rindisi cont che ancje se i numars de partecipazion de int a son i stes, i consums no son come chei dal an prime». Colpe de crisi. La int, lis fameis, no jessin plui par mangjâ e bevi, tant che une volte. E il patiment al tocje ducj, cence distinzion. «Al va ancje sclarît – al zonte Barbina – che il nivel di sodisfazion, soredut te fase di organizazion, al è simpri une vore alt jenfri i adets. Al è chest entusiasim che al strope la crisi. Nissun al sierarà il prossim an».
SBURTÂ LA SPECIFICITÂT_ Par pocâ il turist si à di pontâ su la specificitât dal puest. «La sagre polente e cueste no tire plui. No baste. Ma se si propon cemût che a fasin a Vasinis alc di specific, la sagre des pomis di bosc, alore la int e rispuint», al dîs Barbina.
Dâts uficiâls, la Associazion fra lis Pro Loco no ju tire sù. Ma un bon indicadôr, rapresentatîf, al ven des royalties de Siae. Ciertis manifestazions a son stadis ridimensionadis, duncje cierts intrateniments a son stâts cjonçâts. E i prins a regjistrâ cheste crisi a son propit orchestrutis e musiche in gjenar.
A son diviers i fatôrs che a puedin determinâ il sucès di une manifestazion. Par esempli, pes piçulis sagris di pais, il fatôr dal timp (masse cjalt o masse brut) al pues jessi determinant. Come chel dai presits, che no àn di jessi sbarâts, in rapuart ae cualitât di ce che al ven siervît.
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +