Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. La bancje islamiche… no sbancje

............

Borsis in ribàs. Crisi finanziarie. Il capitalisim al è tornât a meti in discussion. Si domandisi se pardabon no sei dibisugne di rivalutâ il rûl dal stât, e cui che al salvarà i nestris sparagns. De Americhe ae Europe, la pôre e ‘simine tra i spargnadôrs e i investitôrs.
Tal mont arabic e regne la trancuilitât. I esperts di finance islamiche a confermin che lis bancjis islamichis, propit par vie de lôr nature particolâr, no son stadis tocjadis de crisi finanziarie. Al contrari dai istitûts europeans (ma soredut americans), a stan e a son stadis lontanis dal debt trading e des speculazions finanziariis. Adnan Ahmed Yousif, CEO dal grup bancari Albaraka, tal Bahrein, al conferme: “Lis bancjis islamichis no si basin sul trading dal debit, parcè che si fondin su la leç de Sharia. Dal sigûr la crisi mondiâl e varà efiets ancje su di lôr, ma a saran efiets indirets, leâts massime ai fonts ocidentâi li che lis bancjis islamichis a àn cuotis di investiment”. Cuotis in proporzion tant ridote di no sei par nuie un azart pal lôr capitâl.
A resisti miôr ai scjassons de crisi no son duncje i prodots di inzegnerie finanziarie ocidentâl, ma ben i islamic bonds, i tradizionâi sukuk, ven a stâi obligazions compatibilis cu lis leçs de Sharia, une vore mancul sofisticadis ma ciert plui siguris par vie che a rispietin il principi che al improibìs di investî bêçs in impresis finanziariis leadis a events di caratar inciert. Une vore di istitûts di credit ocidentâi a àn vualmât lis potenzialitâts di chei prodots, tant che si son vierts, ancje se bemplanchin,  a gnovis prospetivis e a gnûfs marcjâts. Di chê altre bande des spuindis dal Mediteranei, la Dubai Bank e à planificât la vendite di 500 milions di dolars in bonds islamics, e tal timp e à chê di emeti altris 5 miliarts di dolars par cirî di rivâ tal 2013 a sei une des plui grandis bancjis finanziadoris islamichis, mentri che il Dubai Banking Group, di proprietât de Dubai Holding, al à cuistât une cuote de Bank Islam, une des plui grandis impresis bancjariis de Malesie.
La finance islamiche e à za dimostrât il so potenziâl dilunc de crisi finanziarie asiatiche dal 1997-1998.
Cun di plui, lis bancjis islamichis a van indenant a ufrî une lungje schirie di prodots finanziaris “alternatîfs” tant che l’Ijarah Bitamlik e la Murabaha, e par principi no acetin l’alt risi dai prodots finanziaris tradizionâi: a ogni transazion e corispuint une ativitât reâl e concrete, e investî in operazions riscjosis, caraterizadis de incertece e de speculazion, al è paragonât al zûc di azart, e duncje al è vietât dal Coran.
Salacor, ancje pai furlans la salvece e podarès vignî dal tornâ ai valôrs, se o rivassin a tornâ a di chê serietât e a di chê scletece tipichis de nestre tiere. No lis speculazions a ducj i coscj, no i bêçs tal centri de vite dal om.
Chiara Segrado
Esperte di microfinanze, zà impleade ae Bancje Mondiâl

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +