Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Il Museu de Emigrazion di Cjavàs

............

Vuê lis stazions dai trens de Pedemontane a son in ruvine e il trafic su lis sinis nol è cuasi plui, ma fint a cualchi an indaûr di chi a partivin une vore di furlans.
Si fermìn a Cjavàs, provincie di Pordenon, dulà che il prin tren al è rivât tal 1930. Nus da il bon acet Michele Bernardon, segretari de Efasce (Ente Friulano Assistenza Sociale e Culturale Emigranti) e grant passionât di emigrazion furlane.
Michele nus compagne pes stanziis de sezion “Lavôr e emigrazion” dal Museu provinciâl de Vite Contadine “Diogene Penzi” e la part dal ecomuseu “Lis Aganis” dedicade a lis scuelis professionâls di dissen.
Il museu di Cjavàs, tra i prins in Italie e unic in Friûl, al è stât screât tal 2000 e, sot de gjestion de Provincie di Pordenon, al jentre tal progjet regjonâl Ammer (www.ammer-fvg.org), presentant 12 sezions tematichis cuntune vore di materiâl iconografic, documents origjinâi, imprescj di vore. E no podeve mancjâ la valîs di carton. «Vuê al è di mode cuasi meti in cuintriposizion la valîs di carton cun chê clamade “valîs eletroniche”, ma chei furlans che a partivin îr a vevin dentri un patrimoni di cognossince e mistîr une vore siôr» al fâs presint Bernardon.
Determinantis par cheste formazion a forin lis scuelis professionâls di dissen par ciment e teracis, cuasit simpri promovudis des Somsi, des Cooperativis di Consum e Lavôr, di cualchi mecenate e dai comuns.
Simpri Bernardon nus mostre une letare dai 19 di Setembar dal 1929 de Famee Furlane of North America che e compagnave une donazion pe scuele di dissen di Cjavàs par ringraziâ de otime preparazion dai zovins che a rivavin tai Usa par lavorâ tes impresis edilis dai furlans socis de Famee. Lis scuelis a lavorarin a plen regjim tra i agns 20 e 50 deventant un esempli tipic furlan di autonomie e sussidiarietât che però si è sfantât cu la centralizazion de istruzion e la nassite des scuelis mediis e di inviament professionâl.
Cui che al ves materiâl su la emigrazion o che al pues dâ sugjeriments, indicazions e informazions su la diaspore furlane, al pues contatâ il Comun di Cjavàs telefonant al 0427-77014 e cul stes numar al pues prenotâ la visite al museu.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +