Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Il furlan al merte di jessi cjantât e cognossût

............

Sêstu restade mâl par Sanremo? In gjenerâl, o dîs…
“No disarès che o soi restade mâl… ciertis dinamichis a son prevedibilis. La ocasion e je coventade par fâ cognossi la mê musiche, a difondi il fat che a son zovins che a riscjin proponint une cualitât difarente, pôc “sanremese”. Nol è sempliç cirî di proponi di fûr dai confins regjonâi une cjançon in lenghe minoritarie. Il furlan però al è une vore musicâl e al merte di jessi scoltât e cognossût”.
Cuant che tu mi âs fevelât dal to progjet, doi agns indaûr, tu mi parevis “dome” convinte. Cumò la convinzion si è trasformade in determinazion. Isal sucedût alc?
“O ai cjatât personis par strade che cun me a crodin ta chest progjet, investint parsore, e po ancje i riscuintris dal public e la poie di chei dal setôr. Zonte il fat che o soi cjargnele, e alore no ti sarà dificil di capî la mê determinazion!”
Mi soi inacuart che, fevelant di te, mi scjampe di dî “talent”. Ce isal par te il talent?
“Duncje, se o ai di dâ une definizion, o pensi che al sedi la capacitât di otignî un risultât cence sfuarçs e intune maniere otime. Tal cjamp musicâl specific, e je chê robe che e fâs meti dacuardi ducj i scoltadôrs tal judizi, e se tu lu incuintris, no tu puedis no fermâti a scoltâ parcè che ti rapìs. Al è un privileç di coltivâ e manifestâ cence gjelosie”.
Di subit tu mi âs domandât di scriviti cualchi test par furlan, che tra l’altri no je nancje la tô marilenghe. Ce si provial, “dentri” a cjantâ par furlan?
“Jo no ai intents ideologjics. Cjantâ par furlan nol significhe rivendicâ une partignince. O cjanti ta cheste lenghe parcè che mi plasin i siei suns e la sô musicalitât e parcè che o crôt che e sedi plui versatile dal talian (puar di peraulis cjonçadis e consonantichis). E je ritmiche e dentri di peraulis singulis e à concets profonts. Cjale Dentrifûr, par esempli: une melodie che e riclamave un ciert gjenar di sonoritât tes peraulis, che dome il furlan al varès podût sodisfâ. Par chel che al rivuarde il cjantâ tocs de tradizion furlane, ta chest câs ce che plui mi cjape dentri e je la voie di capî cemût che si doprave la vôs ta chê volte. Tantis melodiis a son plenis di vere bielece ancje se a son semplicis ma cuntun fuart podê evocatîf”.

Ta chescj doi agns tu ti sês svicinade a chel mignestron che e je la “musiche Furlane”. Ce ti parie?

“In dute sinceritât nol è che al sedi alc di particolâr che mi è jentrât tal cûr. Mi àn maraveât lis personis che a lavorin: tantis mi àn fat di vuide, sostegn e risultive di cognossince. A crodin pardabon in ce che a fasin: a vegnin fûr a clâr la autenticitât e la veretât dal lôr agjî, in ogni moment.
O viôt però masse dispès pocje cure, une sorte di pressapochisim, che se zontât a un ecès di autostime, al pues deventât sieradure. La modestie e je un recuisît fondamentât par incressisi, crodi di jessi za rivâts al siere la strade a gnovis pussibilitâts e aprendiments. Chest al gjenere pôc spirt di condivision, scjaipulis fatis di distancis e invidiis. In Friûl o riscuintri dificoltât a creâ grups di vore e a partecipâ ai events di chei altris… Mancul individualisim al rindarès pussibilis gnovis progjetualitâts origjinâls”.
Tu no tu cjantis e vonde, tu sês ancje composidore des tôs musichis. Duncje, la tô musiche e je une musiche rafinade, e je tantis robis insieme, no da ponts di riferiment. Me descrivistu tu?
“E je une musiche che e cres in continuazion… al è dificil dâi une classificazion precise. Jo o tachi a scrivi stant leade plui al sunôr che a lis peraulis. La ricercje su la espressivitât dai suns, che a fondin lis lidrîs in gjenars difarents, e devente il fîl condutôr. I tescj a deventin funzion di cheste ricercje.
Il risultât e je forsit une musiche “rafinade” come che tu disis tu, salacor mancul direte… cuissà. Il continuâ a “zuiâ”, esplorant pussibilitâts gnovis, al reste a la fonde dal nestri fâ musiche!”
Ca di pôc al vignarà fûr il to cd. Disimi dulà, cun cui, cuant e cemût.
“Il cd al varà tocs de tradizion furlane e tocs origjinâi sedi par furlan, sedi par talian, scrits di me adun cun altris autôrs (Marco Bianchi pes musichis, Stefano Montello pai tescj). Lu ai regjistrât pe plui part li di Marco Melchior de Groove Factory music Academy. E sarà une etichete di Milan a supuartâ il prodot e al significhe che un lavôr in lenghe minoritarie al è rivât tai cûrs di altris personis. Cuant che al sarà pront o fasarai un conciert di presentazion e po mi auguri di rivâ a sunâ ancje fûr di regjon. I musiciscj une vore brâfs che mi compagnin a son: Marco Bianchi ghitaris, Alessandro Turchet cuintribàs, Emanuel Donadelli batarie e percussions, Lucia Clonfero violins e Francesco Socal clarinets. Il cd al va adun cul progjet “Dentrifûr: musiche che o jeri, musiche che o soi”, sonoritâts dal Friûl de antichitât ae contemporaneitât, che o sin daûr a promovi cun concierts che o puartarìn tes scuelis. Une sorte di lezion-conciert che e passe pes tapis plui impuartantis dal cjant popolâr furlan, dal 400 fin vuê proponint a la fin cualchi gno toc origjinâl par furlan”.
___________________________________________
BIO_ELSA MARTIN. Cjantautore furlane, 27 agns, e studie li dal conservatori di musiche jazz di Claufurt e ta chel di Adrie (RO). E cjante in formazions musicâls jazz-blues. E je impegnade tal so progjet “Dentrifûr: musiche che o jeri, musiche che o soi” – sonoritâts dal Friûl de antighitât ae contemporaneitât”. E à cjantât tal “Festival jazz” des Canariis, e partecipât a: “Premio Bianca D’Aponte”, “Premi Friûl”, “Tra Musica e Parole”, “Suona la Poesia”, “Aie d’Italia”e “Sanremo Nuova generazione”, a la cunvigne dedicade a la diviersitât culturâl (Rome), rapresentant il Friûl. E à cjantât in direte su Rai2 te trasmission Rai.it.
____________________________________________
Stefano Montello

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +