Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Glesie Furlane: 110 cun laude

............

Mauro, parcè propit chest argoment?
La faliscje e je stade il vê cognossut pre Toni Beline. Soredut dopo la sô muart mi soi domandât ce che o varès podût fâ jo, no tant par fevelâ de sô figure cul riscjo di creâ un “mît” (che al riscje simpri di copâ la fonde dal om), ma o ai pensât invezit, di dâ misure des ideis e azions che i stavin daûr e che forsit ancjemô a puedin dînus alc vuê.
Ce àno dit i tiei docents?
Jo i ai colaborât in particolâr cu la prof.e Liliana Ferrari, docente de catedre di Storie da la Glesie a Triest, e in seconde batude cul prof. Gian Carli Bertuzzi. La Ferrari e veve za colaborât a progjets di Glesie Furlane (biografie di Mons. Isule), ma une volte di plui si è dimostrade competente e di grande sensibitât e mi à judât une vore su la metodologjie e l’aprofondiment. Une persone centrâl.
Cemût di disvilupie la tesi?
In trê parts: la prime part e je une analisi de storie furlane partint de Cuintristorie di pre Josef Marchet e pre Francesc Placerean. La seconde part e insuaze il clericât furlan tra il ‘800 e il scomençâ dal ‘900. La tierce part, la plui lungje, e fevele di pre Marchet, pre Palcerean, pre Beline, la esperience fondamentâl di Glesie Furlane par concludi cuntune part sul ‘seminari, ven a stâi la fonde formative, no simpri educative, di ogni predi di chenti.
Cuâi sono i elements di novitâts che a vegnin fûr?
O pensi che il lavôr principâl al sedi chel di vê metût dongje tancj tocuts di storie e documents sparniçâts. La stragrande part de int, furlane e no, no à idee di ce che o vin vût achì. Jo o ai cirût di fâ fevelâ i protagoniscj insuazant la storie di chê volte. Une storie che e rive intune aule di universitât, che e jude a fâ memorie e a dâ, o speri, cussience par un doman.
Cuale ise stade la dificoltât plui grande?
La grande part de tesi e je par furlan, ma dal moment che la comission no à int di chenti, cu la Ferrari o vin cjatât il compromès di fâle bilengâl. Un dai problemis al è stât sul metodi di traduzion: sielzi di cori daûr a la fedeltât de paraule o dal sens di ce che si veve di esprimi. Storiografichementri, o ai vût dificoltât a cjatâ i tocuts di storie che a justifichedin lis sieltis di posizion di Marchet.
Ce ti aie insegnât cheste esperience?
Mi â fat scrupulâ che tant no nus ven dite. O pensi a la storie di Glesie Furlane, di chei predis, ancje di chei che a continuin a scombati vuê par rindi vîf il sens di “restâ cu la int” . Al è un argoment atualissim, che al tocje storie, politiche (no partitiche), e teologjie. Ducj elements de vite concrete. Dut in buine part al è tasût e duncje ignorât.
Sierant, un pinsîr ai protagoniscj ma in particolâr a pre Antoni che tu âs cognossût di persone?
Jo o soi restât inmagât di tancj di lôr, in particolâr di pre Pauli Varut, ma o feveli par astrazion, no vint vût mût di cognossilu pardabon. Pre Toni lu ai cognossût, e mi soi sintût une vore compagnât in chest lavôr, di lui insieme dai siei amîs, in particolâr di pre Romano Michelot e Rem Spicemei. No crôt che pre Toni al varès vût gust di savê che cualchidun al varès fat une tesi su di lui come persone, o crôt che al varès vût gust che i furlans a cressessin come furlans e come oms, jo o ai provât a fâlu.
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +