Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Furlans, sveaitsi!

............

No je propit compagne la storie che si impare sui libris: anzit. A sintî i zovins students atôrs de “Balade pal 1511”, scugnî frontâ i fats e i personaçs che a àn fate sù la nestre cussience di popul dantjur vôs e anime suntun palc, e je une maniere pardabon uniche di imparâ cheste materie che a tancj students no ur va propit jù. «Si capìs di plui recitant e cjantant che a studiâ cjapitui e cjapitui di libris», al spieghe Paride Tolazzi che cui siei compagns Simone di Bernardo e Karen Roncastri de Tierce A dal cors pai Gjeometris dal Marchetti di Glemone nus conte il valôr di cheste esperience. Un lavôr che a àn puartât indevant par dut l’an di scuele, une ore par setemane, e che ur à permetût di davuelzi une sorte di ricercje critiche su la storie dal popul furlan che no ducj i fantats de lôr etât a puedin svantâsi di vê fat.
IL MANIFEST_ Il lôr lavôr a è stât cuinçât parfin di un “Manifest ribalton pal popul furlan” di Angelo Floramo e Federico Rossi che al tache cun chestis peraulis che si comentin di bessolis: «Furlans di dut il mont, SVEAITSI! Al è un fantasime che al zire ator pal Friûl, un cjalcjut dal sium che ti à fat indurmidî. Ma cheste volte i grignei di chê di Peonis a son propit pericolôs: si clamin indiference, egoisim, vuarbetât di pinsîr, materialisim, oportunisim. Visaitsi che la cjoche dal pan e je dure di parâ vie». Peraulis che a fasin capî ce sorte di anatomie de storie furlane che a àn fat chescj fantats. Par esempli, Simone al à recitât il rûl di Atile, il re dai Uns, e chest i à permetût ancje di taiâ il cuel al so professôr, intun piçul svindic jenfri amîs. «La imedesimazion in chei che a àn fate la storie – nus conte – e puarte a capî lis resons di ducj, dai bogns e dai triscj, dai sorestants e dai sotans. E soredut, cemût che la storie e je pal plui indreçade dai parons». E se Simone al à fat la part di un tiran, a Karen i è tocjade chê de strie brusade de Incuisizion: cussì la zovine fantate e à podût ancje vê une cerce de “storie maladete” che ur è tocjade a tantis feminis che tai secui a son vignudis prin di jê. «Lis feminis a jerin pardabon metudis di bande – e dîs – e la lôr identitât e jere une vore sotstimade». E cumò? «Cumò al è cetant miôr ma a son coventâts secui par vê la libertât che o vin vuê».
IL RIBALTON_ Ce idee si sono fats chescj fantats dal Friûl? Ise une tiere cuntune sô identitât? O dome une part dal Venit? «I furlans – al tache Paride – a son ancje masse cuiets, ma cuant che ur vegnin sù i cinc minûts… » al ven il moment dal ribalton, un ribalton plui che mai necessari in dì di vuê par scuvierzi une sperance gnove, daûr des peraulis dal Manifest:  «Furlans di dut il mont, SVEAITSI! E je ore di ribelâsi! Fasìn ancje nô un ribalton dal numar un! No sintîso il tambûr dal riviel che al bat ancje pal Friûl? In cheste ore ribaltone o sin achì par tocjâ il vuestri cûr: par butâ vie la part malade e fâ sflorî une gnove sperance pal Friûl e pal Mont di doman!». I fantats de “Balade dal 1511” a son pronts pal lôr ribalton: cumò ur tocje dome di cunvinci chei altris …
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +