Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cumò i missii, ma no stin a dismentâsi dai avions

............

A proposit de base di Davian, oltri ae cuestion dute di viodi dai missii, al merte cualchi riflession il probleme dai AMX, i avions che a son a stâ te base. I politics a fevelin di «limitâ» il «disagio» (lôr i dan chel non alì) dal rumôr, ma a dismentein dut il rest: il passaç a basse cuote sui paîs, i fums e lis tantis conseguencis, che no stoi nancje a fâ la liste. Nissun no si insumie di domandâ il rispiet de int. Al plui a rivin a bruntulâ par vie dai masse pôcs bêçs che a rivin a tirâ dongje par colpe des «servitûts militârs». Cui avions AMX, che ju vin vûts par un pôcs di agns ancje a Rivolt, in dodis agns a son stâts 700 incidents, cun 14 pilotis muarts (in Italie). Intune scuele a Casalecchio, in provincie di Bologne, un avion Mb 326 de Aermacchi, al è plombât parsore copant 12 arlêfs che a jerin li a studiâ. Nissun no si vise di Reimstein, in Gjermanie, dulà che tal 1988 a son stâts copâts 67 di lôr propit di un Aermacchi des Frecis. Denant di chescj fats i nestris aministradôrs, scuasit ducj, no si son nancje çugnâts. Bisugne dî che nancje la int furlane no si à dât masse pinsîr, salacor parcè che i gjornâi, e la informazion in gjenar, a fasin un grant batibui a pro de P.A.N.. Al sucêt avonde di râr che si sinti une vôs cuintri, cualchidun che al disi alc fûr dal coro. Si à, insome, dât dongje une opinion publiche une vore pôc critiche, formade a no savê e, robe che mi preocupe une vore, al ven fat in maniere che no pensi, ma dome che e bati lis mans.
Di resint un grup partitic talian, midiant dai siei rapresentants di chenti, al à proponût di «judâ» la int che e je sogjete al «disagio» che i diven dal sei dongje dal Cjamp di Rivolt, massime par vie dal rumôr. (Cuant che a provin i motôrs o che a svolin, la int di Visepente, Vilecjasse, Gnespolêt, Bean, Vilevuarbe… no rive nancje a fevelâ cun chel che al stâ te puarte dongje), ducj chei altris problemis e pericui («disagi», par lôr) no esistin, o no san che a esistin. Secont lôr la soluzion no je chê di pretindi che almancul no svolin a basse cuote parsore des cjasis, ma chê di fâ in maniere che la int e puedi domandâ contribûts par podê meti sù i veris doplis intai barcons e intes puartis…
Intant de passade legjisladure, cuntun guvier di centri-çampe, la spese pes fuarcis armadis e je lade sù dal 30% rispiet a la legjislazion di prime, e no vin plui il Bloc di Varsavie… O varès gust di podê dâ numars resints sul cost de base in cuestion. Ce che o vin in man al è un calcul a pressapôc, e no masse resint. Fat di un ex uficiâl di marine, li che tai agns dal ’90 al stimave che la base di Rivolt a costàs ai contribuents la bielece di un miliart (1.000.000.000) di liris in dì, dome par podê fâ svolâ lis Frecis.
In dì di vuê, intune situazion economiche cussì grivie, cuale puedie sei la spese? No si lu sa, ma si pues zurâi che no je di sigûr chê dai agns dal ’90. Lis domandis a judin a tignî dismot il çurviel, parcè che po si cirin lis rispuestis. Il fat al è che chei che a varessin il dovê di dâlis no lis dan. Cun di plui e no par ultin, si trate ancje di un probleme etic, parcè che lis armis a copin ancjemò prime di scomençâ a copâ, i beçs doprâts par fâlis a vegnin tirâts vie di altris bandis, bêçs publics e duncje servizis publics par ducj che a vegnin cjastiâts par parâsi di no si sa ben cui. Salacor une rispueste pussibile si podarès vêle cjalant ben cui che a son i sponsorizadôrs des manifestazions des Frecis, al bastarès forsit dâ une cjalade al ultin manifestut publicât pai 45 agns de P.A.N.(Fincantieri, Aermacchi, Agusta…), cuissà che alore no rivassin a stratignîsi dal batiur lis mans e a fâsi cualchi domande di plui.
(Mauro Della Schiava, pal comitât No Amx)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +