Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cuant che i zovins no si contentin dai titui

............

La setime cunvigne di «Ente Friuli nel Mondo» intitulade «Zovins e furlanetât tal 2010» e je stade caraterizade di une discussion pluitost fuarte di bande propit dai zovins che a àn cjapade la peraule a la fin dai lavôrs.
Une des cuistions plui sintudis e je stade, come che al à dit il vicepresident dal Fogolâr furlan di Shanghai Giacomo Trevisan, la necessitât di «plui concretece e mancul proclamis» par chel che al inten lis iniziativis a pro des gnovis gjenerazions di dissendents furlans pal mont. Di fat, di plui bandis al è stât domandât di podê vê plui oportunitâts par podê inviâ cussì ancje un ricambi gjenerazionâl dentri di cheste associazion: Silvano Malano, za president dal Fogolâr Furlan di Munich al à marcât come che «al è 20 agns che o sint che si à voie di dâ spazi ai zovins ma o viôt simpri chês musis».
A son stadis ancje metudis in discussion lis modalitâts di davuelziment dai lavôrs de cunvigne che  «e je stade masse lungje te part dai salûts istituzionâi e des relazions», gjavant cussì spazi a lis esperiencis diretis e ai intervents dai partecipants: «Lassait fevelâ i zovins» al à dit Marco Macorigh di Londre.
Une di chestis esposizions in program e je stade la presentazion dai risultâts dal scandai fat su Facebook di bande dal prof. Bruno Tellia: «I giovani e la Friulanità negli anni 2000». Des rispuestis cjapadis sù al risultave clâr che, par chei che a vevin rispuindût, l’element identitari plui fuart al jere il sintîsi plui furlan che no talian. Ma te interpretazion dal sociolic de Universitât dal Friûl (puars mai nô…), chescj dâts a son stâts lets e presentâts simpri come un element di tignî te sfere privade, cence però palesâlu masse, fasint intindi che al vedi «une scjarse impuartance e pocje convenience a nivel sociâl-economic» come che al à dit, magari sacrificantlu a pro di «une «macroidentitât» taliane».
Une leture nivelant e talianizant che si è palesade ancje cuntune grande mancjance, che plui di cualchidun al à viodût: scuasit ducj i intervents a son stâts par talian (fale chel di Christian Romanini che si è fermât propit su chest cantin, ndr), ancje se dopo, vie pal dibatiment, di plui bandis tal public e je stade marcade la necessitât di cognossi miôr il Friûl, mantignî e insegnâ la lenghe furlane, che lis gnovis gjenerazions di dissentents no àn rivât a imparâ in famee.
Une cunvigne duncje che e à fat fâ intindi clare la necessitât di un gambiament di rote, par evitâ che chescj moments di confront si esaurissin dome intune buinore di discussion, par dopo jessi dismenteâts fint al prossim an. Ma chest colp no je lade cussì: la proteste dai zovins e je vignude fûr cun fuarce. La bale e torne a la dirigjence di EFnM che cumò i tocje di dâ un segnâl concret.
REDAZION

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +