Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Ai 22 di Mai: inaugurazion de mostre di Dieç

............

Une biele zornade di Mai: tal teatri tende di Dieç al è stât fat il licôf ae mostre dedicade al teme che di simpri al à puartât e al puarte l’om a metisi in discussion, a fâsi domandis, ven a stâi “Aldilà – L’ultimo mistero ad essere svelato”. Presint ae manifestazion, dongje di une buine rapresentance di autoritâts politichis e religjosis, ancje tante int (cirche 400 personis).
Intant che il Coro dal Friûl–V.J. e la Orchestre Friûl–V.J. Mitteleurope a spandin pal aiar lis lôr melodiis, te latarie subite dongje lis feminis a puartin il lat. La vite dal paisut e va indevant e cussì mi soi lassade cjapâ la man e, lant pes viis di Dieç, mi à plasût fermâ un pôcs di Dieçans par sintî lis lôr impressions su chest grant event.
“La mostre e je une difusion di fede. E je une catechesi par grancj – al dîs Giacomino Iob – e une maniere par fâ cognossi il vanzeli.”
“E je une esperience che ti fâs cressi – cussì e conte Lara, une des responsabilis de mostre –. O ai tacât che o vevi 18 agns, cu la prime mostre tal 2004. La mostre e cjape dentri un grum di int, di volontaris soredut dal puest e e à cambiât il paîs. Prin al jere un paîs isolât, sierât in se stes. Cumò ancje i dieçans a àn tacât a capî la impuartance di vê une mostre di chest nivel intal paîs. L’an passât a son stadis cirche 28.000 personis, l’an prin 25.000. Il visitadôr tipic al à une etât di cirche 50-60 agns, ancje se al è di dî che intai ultins agns si à viodût une presince, ancje se minime, di zovins. Di là de mostre, si podin fâ altris robis: viodi la plêf di Sant Florean, i mulins di Dieç, fermâsi a mangjâ i prodots tipics.”
“La mostre e pues judâ a dâ une man ae economie dal paîs – mi conte la siore dal bar centrâl –. Intai agns si à podût viodi un ciert moviment di int.”
Ancje Firmino, che al masane farine tal mulin a aghe, al dîs compagn e al zonte ancje che “Si spietarès une continuazion. Achì bisugnarès pensâ di svilupâ altris servizis e struturis, par esempli l’albierc difondût.”
“Il zîr di int al è soredut di zornade – a contin tal albierc di Dieç –. Al tocjarès meti a puest i trois, al volarès sistemât il paîs, ancje achì sore in Lunze cussì la int che e ven e podarès restâ cualchi dì di plui.”
No ai cjacarât de mostre, ma par chê ognidun al pues fâ un salt, considerât che e reste vierte fin ai 30 di Otubar, dal martars ae sabide cun orari 10-19 e la domenie 9.30-19.30. Par informazions: 0433/44445 o 0433/2054 –  www.illegio.it
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +