Chê di VTC – VideoTeleCarnia e je une storie che e nas intal 1980, in gracie di dôs grandis passions: chê pes cinepresis di Mario De Cillia e chê altre pal mont de comunicazion de sô femine Giuseppina Pittino.
E cussì, dal studi di vie 4 di Novembar di Trep di Cjargne, in dôs stanzis rigjavadis in cjase lôr, a scomencin la grande aventure; un lavôr un grum impegnatîf pal fat che al tocje stâ simpri atents a ce che al sucêt di fûr de puarte di cjase, documentâsi, regjistrâ, meti adun i servizis… Di fat, VTC e à simpri volût rivâ intes cjasis cun servizis ben fats, curâts cun precision e dedizion, ancje se il cost di paiâ al è alt: oris e oris di lavôr. Ma cuant che e je la passion, dut al devente plui sempliç!
SIMPRI PLUI LONTAN_ Il segnâl di VTC, che sul imprin al rivave dome tes cjasis di Trep, cul lâ dal timp si è slargjât a Liussûl, Paluce, Sudri, Çurçuvint, Monai, Darte, Zui, Paulâr e tes primis cjasis di Tumieç; cualchi an di autonomie di gjestion e dopo, cui mudaments des leçs, in gracie di un acuardi cun Telefriuli, VTC al mande in onde i siei programs dôs voltis pe setemane. Une television che e cjape subite pît parcè che e cjacare cu la int, e da spazi e atenzion ai problemis e ai fats dal teritori, e e jemple il vueit di informazion – plui o mancul volût – dai mieçs publics, de RAI Regjonâl e dai grancj mass media.
WEB E DIGJITÂL_ Tal 2006, VTC – vierzint un sît internet (www.videotelecarnia.it) – e scurte lis distancis cun furlans e cjargnei ator pal mont, e cun ducj chei che a vuelin cognossi la nestre tiere.
Cualchi mês fa, il gnûf sisteme di trasmission dal digjitâl terestri al segne inmò une sielte coragjose di VTC che, mantignint la colaborazion cun Telefriuli, e jentre tal so multiplexer gjestint in propri il canâl LCN 690 e fasint cognossi i siei programs par dut il Friûl. Un pas grant che De Cillia e Pittino, insieme ai tancj colaboradôrs volontaris, a àn volût fâ par continuâ a vê une television gjenuine, cence tancj salamelecs, libare di leams politics, atente ae storie, ae culture, aes lidrîs dal teritori; pronte a dâ spazi a dibatits, a documentaris e a cui che al è taiât fûr de societât.
Daspò 30 agns, la informazion ‘made in Cjargne’ e va indevant, cence pierdi la muse, cirint di stâ al pas cui timps de moderne tecnologjie.
Marta Vezzi
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
La tiere e la grepie / 2022: An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture
Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”
Par une economie blu simpri plui sostignibile Lis Nazions Unidis a àn declarât il 2022 “An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture” (Iyafa 2022), rimetint ae Fao il coordenament des ativitâts di sensibilizazion sul teme.◆ Il pes, i moluscs, i crustacis e lis alighis a son part ad implen des dietis, des ereditâts culturâls […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +
Austrie / La Universitât Popolâr che si indrece a dutis lis fassis di etât
Barbara Cinausero
Si Beate Gfrerer, 54 agns, che bielzà di 25 e je a cjâf de Volkshochschule (Universitât Popolâr) carinziane, e je stade nomenade “Carinziane de Zornade”. O soi stade par cinc agns in Carinzie e propit in cheste scuele o ai insegnât e o ’nt cognòs ben la organizazion. Juste in chel periodi si insaldave il […] lei di plui +