Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Agnul, un grant om di culture

............

Magari cussì, no a son bielzà passâts plui di cuatri agns che Agnul Di Spere nus à lassâts. Par memoreâ il poete, il scritôr, il tradutôr, il ricercjadôr seri e scrupulôs, in sumis l’om di culture che i tignive cetant ae marilenghe e al so Friûl, il Comun di Sedean, l’Istitût Ladin Furlan Pre Checo Placerean, la Union Scritôrs Furlans e la Agjenzie regjonâl pe Lenghe Furlane a àn inmaneât une cunvigne che e à vût juste par titul “Memoreant Agnul Di Spere”, che si è davuelte sabide ai 10 di Zenâr li de sale consiliâr dal municipi di Sedean.
Renzo Balzan, president de Union Scritôrs Furlans, al à ricuardât che tal 1982 Agnul al fo un dai fondadôrs de socie, tant che a ‘ndi è stât il president par uns vincj agns. Di Spere, al à ricuardât Balzan, al scrivè suntun grum di sfueis furlans (ancje su La Patrie), e al fo di chei che a puartarin indevant il progjet “Centri Friûl Lenghe 2000”.
“Al capì la dimension europeane dal popul furlan, che al à di vierzisi a chei altris popui se al vûl salvâ la sô identitât”, al à vût dit Lorenzo Zanon, gnûf president de ARLeF.
Di bande sô, William Cisilino, president dal Istitût Ladin Furlan Pre Checo Placerean, al à fevelât dai leams di Agnul Di Spere cun studiôs e inteletuâi dai popui minoritaris a nivel european, come ocitans, bretons, galês, catalans.
Te sale dal municipi di Sedean al à cjapât la peraule ancje il sociolinguist svuizar Jean-Jacques Furer, che al cognossè Agnul uns trente agns indaûr e che cun lui al colaborà pe tutele des lenghis ladinis.
Alessio Potocco

Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas

Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +

L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?

Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +

Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront

Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +