Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis emozions dai cjants de tradizion popolâr furlane

Moira Pezzetta

Il gnûf album “Zornant”
di Alvise Nodale

Alvise Nodale al è un cjantautôr za cognossût tal panorame de musiche furlane. Ancjemò cetant zovin al à za publicât il so disc “Conte Flame”, che o vin ancje scrit su La Patrie. Daspò al à publicât il so secont album “The dreamer” e al à colaborât in diviers progjets cun altris cjantautôrs tant che Lino Straulino, Cinque Uomini sulla Cassa del Morto, Nicole Coceancig e Cristian Mauro. Par scomençâ l’an, al à partecipât ae opare coletive “Le Lotte del Cormôr 1950 – Le canzoni del Cormôr 2020” dongje di tancj altris artiscj furlans cul so toc “Las Rostes dal Cormôr”. Chest an, ai 23 di Març, e je jessude in version digjitâl “Zornant”, une racuelte di cjants popolârs furlans cjantâts, sunâts, prodots e rangjâts dal dut dal zovin artist.
◆ “Zornant” al è un viaç fûr pes lidrîs de musiche popolâr de tiere furlane. Alvise nus compagne cu la sô vôs, ghitaris, mandulins e bouzoukis, e al cree une melodie e un involuçâsi di suns emozionants, delicâts e armoniôs.
◆ «L’album al è nassût tant che un piçul progjet di dôs o trê cjançons par capî miôr e sperimentâ jo stes il mont de regjistrazion» – nus conte l’artist – «ae fin, mi soi lassât cjapâ la man e al è jessût un album cun nûf tocs. Ju ai regjistrâts cussì come che ju ai imparâts a sunâ. Cualchi volte cun rangjaments robâts o altris origjinâi, ma simpri cul rispiet che cheste musiche e merete.»
◆ Di ispirazion par chest album a son i siei mestris Lino Straulino, Giulio Venier e Loris Vescovo.
◆ Tal album a son ducj cjants popolârs furlans che lu àn compagnât di diviers agns e che ur è afezionât. Nûf tocs che a tegnin dongje intun disc dut il stîl di Alvise, e cjants popolârs come “Fasìn un cjant”, “Aghe aghe benedete”, “Done mari”, “Dait un pic” e “La biele stele”.
◆ «O ai sielzût i tocs che a rispietin di plui il stât di anime di tancj di nô intun moment dulà che si sint fuarte la mancjance des personis e dal contat uman.» Tai tocs si fevele di amôrs lontans, di partencis e des personis che no tornaran plui. “Fasìn un cjant” al è il toc che plui di ducj al sta a cûr al cjantautôr. «Chest toc lu ai imparât di Lino, cuant che o vevi sì e no 7 agns e no vevi ancjemò cjapât in man la ghitare.»
◆ Il titul “Zornant” al cjape il so non di – come che al dîs Alvise – «une peraule che e sa di antîc. Al è un verp che no si doprilu plui, un pôc come i contignûts di chest album, e e vûl di “cjantant”. Il cjantâ dai uciei al sclarî prin di tacâ la zornade.»
◆ Cuant che Alvise al à sielt tant che cuviertine dal album la foto cetant biele dal scriç fate di Nicola Silverio, cheste e je stade di ispirazion finâl pal titul.
L’album al è stât produsût in cjase, intun studi che Alvise si è fat sù di bessôl, e judât ae fin pal mixaç di Leonardo Duriavig. Dilunc de reclusion, causade dal covid, l’artist al à duncje imparât a regjistrâ, produsi e, come che nus conte, ancje a sunâ cualchi gnûf strument, tant che il pianoforte, il mandulin e il ba,s e al à tornat a cjapâ in man la ghitare eletriche.
Cheste Istât il cjantautôr al à za presentât il so album in diviers contescj e festivals, e no viodìn la ore di podê scoltâlu tai prossims concierts e di comprâ il so album “fisic”. Pal moment, si pues scoltâ e lassâ un contribût su la pagjine Bandcamp https://alvisenodale.bandcamp.com/album/zornant e discjamâ di https://music.apple.com/us/artist/alvise-nodale/1348512857
Par jessi simpri inzornâts, stait daûr su Instagram e Facebook. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +