Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ART TAL TAC. Eliana Cargnelutti, la fantate di “Aur” dal rock furlan che al viaze ator par dut il mont

Moira Pezzetta

A l è za un mes che o scoltìn Who is the monster?, gnûf singul di une des raris “front woman” de sene rock e blues rock taliane e internazionâl: Eliana Cargnelutti. Dai 7 di Mai o vin l’onôr di scoltâ il gnûf album, tierç de artiste di Spilimberc, che ancje se al è par inglês, al puarte il titul par furlan Aur.
◆ «O vevi 9 agns cuant che o ai tacât a sunâ la ghitare. Vuê invezit, di ghitaris o ‘nd ai 9!.» Cussì si presente la rocker furlane Eliana Cargnelutti, che a 23 agns, dopo dai studis al Conservatori di Ferare, e je jentrade tal circul musicâl blues rock european, fasint tape ancje tai Stâts Unîts e in Gjapon. Eliana nus conte di vê cognossût tancj musiciscj, dai ghitariscj di Ike e Tina Turner al iconic Scott Henderson, de splendide Ana Popovìc a Eric Steckel di Los Angeles.
◆ Al è doi agns che, in plui di jessi dentri de sô band tant che soliste, Eliana e à fondât lis “Strange Kind of Women” uniche “tribute band” dute al feminîl pai magjics “Deep Purple”.  «Cul grup o vin vût la ocasion di sunâ cul baterist Ian Paice, e di partecipâ a festivals musicâi impuartants. O vin vût grant sucès e tant interès dal public e de critiche internazionâl. Graciis ae oportunitât di creâ rêt sul web o vin ancje viodût a nassi video colaborazions, come chê cun “Female Rockers”».
Il 2020 al è stât un pôc par ducj un an di polse e di cambiament tal mont musicâl. Eliana invezit si è butade tai braçs des notis par componi e par dâ vite al so album. «Un percors di resilience, ma ancje di liberazion».
◆ La cjançon Who is the monster? e conte une biele storie di amôr, ma ancje complicade e tossiche, che al è dificil distacâsi di chê. No si gjestìs plui ben la situazion cuant che no si rive plui a capîsi e soredut cuant che – tra i doi – si domandisi “cui isal il mostri?”. Il messaç che la artiste e vûl passâ cun chest toc, e in gjenerâl cul sô gnûf album Aur, al è chel di continuâ a lavorâ su la armonie individuâl di ognidun, sul miorâsi personalmentri. «O vin di lâ indenant a cirî l’aur dentri di nô, e di fâlu vignî fûr. Il neri nol podarà mai scjafoiâ il lusôr dal aur».
◆ Tal album si puedin scoltâ diviers gjenars musicâi. La energjie e densitât di ogni toc a crein un leam pal album intîr. «Il gno toc favorît al è Alone. La cjançon e à tancj significâts par me, e e presente une varietât di stâts di anim, vitalizade però di une sperimentazion sonore che par me e je gnove».
◆ Cun jê, a componi l’album a son stâts i siei grancj amîs de band, il fonic Francesco Marzona, Ronnie Grace par judâle cu la traduzion dai tescj, il grafic Giuliano Michelini e il regjist Simone Vrech.
◆ Par chest 2021, Eliana e veve programade une tournée in Gjermanie, che purtrop e je saltade. In program però a sono ancje concierts di Istât e une lungje tournée in Ingletiere par chest Autun e Invier.  «Insiemi ae “Eliana Cargnelutti band” o ai simpri l’obietîf di puartâ al public la nestre energjie e positivitât, ancje tai palcs fûr dal Friûl e de Italie. Dopo chest periodi di pandemie, o pensi che il desideri di condivision des personis al sedi simpri plui grant e no o sarìn vulintîr il mieç di traspuart par gnûfs “viaçs” e par fâ vignî fûr des personis l’aur che al è dentri di ognidun».
◆ L’album Aur, jessût ai 7 di Mai su dutis lis plateformis in rêt, si pues scoltâ in streaming, comprâ su BandCamp, Amazon, iTunes, o li di “Angolo della musica” di Udin. Chest Istât al jessarà ancje il vinîl, che al sarà di colôr aur. Stait daur a Eliana sui siei profîi social e sul sît www.elianacargnelutti.com par scoltâ il miôr dal rock nostran.  ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +