Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ART-Â. Une fotografie de gnove sculture furlane

............

Al è un progjet in Friûl che al vûl promovi i lengaçs artistics contemporanis, sostignint la ativitât di artiscj nassûts o che a vivin in regjon. Si clame ManinFesto e al è rivât ae tierce edizion. Daspò chês dedicadis ae piture e ae fotografie, il Centri di art contemporanie di Vile Manin, che al puarte indevant il progjet, al à decidût di meti chest an in prin plan la sculture e la instalazion.
Fin ai 18 di Zenâr si puedin viodi a Passarian i lavôrs dai 8 finaliscj, selezionâts tra 146 partecipants de zurie, che e à sielt artiscj che a proponin progjets instalatîfs traviers une ricercje gnove e inovative e che, lavorant cun tecnichis difarentis, a àn savût jessi testemonis origjinâls de cuotidianitât. In pratiche, a àn premiât chei lavôrs che no si limitin ae idee di ogjet, ma che a comunichin un concet e, tal stes timp, a ufrissin al visitadôr une esperience gnove dal spazi.
A vinci il concors al è stât Federico Maddalozzo. 30 agns, pordenonês, al vîf e al lavore a Berlin e a Pordenon. Al partìs de osservazion dal mont par sezionâlu tes sôs components formâls e cromatichis e catalogâlu traviers di codiçs artificiâi di valôr universâl.
Al secont puest, Stefano Calligaro, nassût tal 1976 a Cividât, al lavore a Padue e a Rotterdam. Al dopre materiâi sempliçs par creâ gjeometriis astratis e essenziâls. La sô sculture, che e salte fûr di un dialic tra ogjet e ambient, e tradûs imagjinis tiradis fûr de realtât intun andament scuasi grafic e liniâr, puartantlis intun spazi che al somee a doi dimensions. Ogni composizion, di fat, al è un insiemit di segns, plui o mancul complès, che a tegnin, ancje te lôr forme plui finide, il caratar provisori di studi, tra ordin e casualitât.
Tierce la gurizane Anna Pontel. 34 agns, e vîf e e lavore a Triest. La sô ricercje e ironize sul podê de publicitât e de mode, su la dipendence e sul gust, ma ancje sul sisteme de art e dal marcjât. Tal so imagjinari, un univiers fat di travestiments, formis abitabilis e cuarps fûr di usance. Ogjets grandonons e, ae aparence, sore plui a deventin metaforis dai sintiments umans, che a sugjerissin une evasion de omologazion viers la creativitât dal mont de infanzie e de feminilitât.
Infin, al cuart puest, a pâr, Matteo Attruia, Michele Bazzana, Ludovico Bomben, Nicola Toffolini e Verde Olivia. Une menzon speciâl la zurie le à dade a altris 5 artiscj pal lavôr interessant e significatîf: Alberto Barazzutti, Emiliano Bazzanella, Alessandra Ghiraldelli, Francesca Martinelli e Lorenzo Missoni.
Tant che i agns passâts, la Galarie comunâl di art contemporanie di Monfalcon e darà acet ai artiscj «under 30», che si son distints pe origjinalitât dal lôr lavôr. Selezionâts dal diretôr artistic de galarie, Andrea Bruciati, a parteciparan a «Fruz 03: una nuova generazione di artisti in regione», dai 19 di Dicembar ai 18 di Zenâr dal 2009: Eva Geatti, Andrea Kvas, Francesca Martinelli, Lucia Soramel, Michele Spanghero e Diego Tonus.
Erika Adami
___________________________________________
CE FÂ
Si cumbine ben cu la coletive «Fruz 03: una nuova generazione di artisti in regione» la personâl di Michele Bazzana, «Robota». Lis sôs oparis a son rapresentazions straniantis che a partissin di ogjets di ûs cuotidian e industriâl. Instalazions fatis di materiâi montâts in assemblaments pôc probabii, che a vegnin mots di procès fisics o mecanics. La funzionalitât dal mecanisim si trasforme intune azion che e ironize sul rûl e il rapuart tra l’om e la machine. «Fruz 03» e la mostre di Bazzana a saran screadis vinars ai 19 di Dicembar, aes 7 sot sere, li de Galarie comunâl di art contemporanie di Monfalcon. A restaran viertis fin ai 18 di Zenâr dal 2009 dal martars ae domenie des 4 daspomisdì aes 7 sot sere; tai dîs di fieste e in chel prime ancje di matine: des 10 a une. Jentrade libare. Informazions al numar 0481/494360.
E. A.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +