Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. ART-Â. Mascaris che a contin il Carnevâl in Friûl

............

E ven di Malamaserie la mascare cui cuars e il vues frontâl di vacje, il nâs di purcit e la gramule che si môf, che e fâs ancje rumôr. Al è un dai tocs plui biei de piçule mostre al Museu etnografic dal Friûl di palaç Giacomelli a Udin, vierte fin a miercus ai 17 di Fevrâr dal martars ae sabide des 3 aes 6 daspomisdì, cun jentrade sore nuie (informazions al numar 0432/271920). Biei, si fâs par mût di dî. Micaela Liberati, la curadore, e à sielt di fâ viodi massime mascaris di len par scuindi la muse, tipichis de mont, dal imprin dal Nûfcent. A vignivin dopradis par lâ ator pal paîs in corteus fats di cubiis par contraris o ben in compagniis di simii. Par esempli, lis mascaris bielis a ziravin di dì, chês brutis di gnot. Scuasi dutis lis mascaris in mostre – che a jerin di Luigi Ciceri e Gaetano Perusini, vuê dal Museu etnografic dal Friûl –, a son a brut. A àn lenghis che a sbelein, bocjis viertis par fâ smorfiis o gagnî, cuars e dincj di bestie.
La mostre e fâs une panoramiche sul Carnevâl furlan. Si vierç cuntune sorte di setri che al vignive imponût a chei che si metevin su la strade de mascarade. Al è fat di un ramaç gropolôs di piruç cun doi cuaruts. Doi botonuts di plastiche, par imitâ la mariperle, e un dint “i dan un aspiet diabolic”, tant che e marche la curadore de mostre.
Il spirit de nature al è ben rapresentât des mascaris de Alte Vâl de Tor, dulà che grops e venis dal len a deventin elements de muse rapresentade. A vignivin fatis cun lens tenars de zone: vencjâr, olnâr, pôl. Lis superficiis no son slissis e a mostrin i segns de sgoibe, l’imprest doprât par sgjavâ il len. Par tignîlis sù, stant che a pesin un grum, si peavin al cjâf cun spai grues. Cualchidune, dongje de bocje, e à une lengute di corean che il mascarât al strenzeve tra i dincj di mût di tignî ben strente la mascare. Dispès a jerin furnidis di cjavêi cun pêi di agnel o grene o finidis cun façolets o cjapielats. Cualchidune al à il nâs zontât, che si podeve cambiâ. Fasint cussì, l’an seguitîf, la mascare e sarès someade diferente.
Bocjatis o difiets anatomics che a fasin ridi o stomi a son propis des mascaris pituradis di Cuie e Biliris. Chês di Samardencje a son plui popolârs, cun nâs e bocjis deformadis. Chês che a rivin de Cjargne a vignivin pituradis cun colôrs naturâi, gjavâts di jerbis e tieris.
Fâ rumôr e je une carateristiche dai mascarâts. Origjinâl la mascare che e rive di Paulâr, che à un piçul sivilot che al cambie la vôs. La mostre a palaç Giacomelli si siere cuntune mascare di Samardencje che e je fate a cjâf di gjal, cun barbois ros di stofe e bec che si môf.
Interessantis ancje lis fotografiis che a rivin dal archivi di Giancarlo Corsi, donât che nol è tant al Museu etnografic dal Friûl e fat di scats dai agns Setante dal Nûfcent, e di reportage plui resints di Claudio Marcon. A mostrin i Carnevâi di Ruede e Monfoscje cui coloratissins “blumarji”, chel di Mersin e, fûr dai confins regjonâi, chel di Sapade, cui carateristics “rollate”.
Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +