Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ARG! SIGH! SPLASH! GULP! FIUMETTOPOLIX: fumuts a Flum!

Sandri Olivetto

Tai ultins agns, te nestre regjon, lis manifestazions leâdis al mont dai letôrs e dai autôrs di fumuts a àn cjapât simpri
plui pît e no mancjin cunvignis e mostris di risonance e interès nazionâl.
In chescj ambits la province di Pordenon e je une vore vivarose e ative tant che il numer di fumetiscj e ilustratôrs al è in cressite e, cul jutori des amistrazions publichis, si fasin ancje une vore di iniziativis par imparâ a disegnâ, a butâ jù senegjaduris e piturâ strichis. Chest an, chei autôrs e chei passionâts che a puartin indenant di tant timp il moviment dai “comics”, a àn inmaneât chê che e vûl jessi une rassegne fisse par fâ cressi e coordenâ il mont dai fumuts in Friûl. FIUMETTOPOLIX.
Par savê di plui su cheste gnove manifestazion o domandìn alc a Marco Dabbà, coordenadôr logjistic, espert di instalazions e grant “fan” dai fumuts made in Friûl.
D: Ce ise FIUMETTOPOLIX?
R: Une grande manifestazion che si davuelç in comun di Flum (PN) dai 21 ai 23 di Setembar e che e vûl dâ ai fumetiscj furlans la pussibilitât di metisi in mostre e di confrontâ lis esperiencis personâls cun chês di autôrs di livel statâl. La nestre regjon e je une vore siore di disegnadôrs tant che Toffolo, Altan, Barison, Toffanetti, Costa, Campaner e tancj altris ilustradôrs di lustri che a àn la pussibilitât di cjatâsi ator pe mostre e fevelâ di fumuts. La mê volontât e je chê di fâ nassi, pal doman, un pont di riferiment regjonâl dai fumuts coordenât e incentivât e, se al è pussibil, cun altris sedis leadis ator pe regjon. Partint di Flum, o volìn fâle deventâ itinerant te nestre regjon par segnalâ gnûfs disegnadôrs, gnûfs personâçs e gnovis situazions e par fâ nassi une culture furlane dai fumuts.
D: Cui aial vût la idee di fâ FIUMETTOPOLIX?
R: Dut al è nassût di une idee di Emanuele Barison (dis. di Diabolik) e Romeo Toffanetti (dis. di Nathan Never) doi fumetiscj professioniscj, za protagoniscj di manifestazions di fumuts tal pordenonês, cun tantis ideis, cognossincis tal mont dai fumuts regjonâl e statâl, che a àn dât ae scjalute de manifestazion un aproç sientific e une vore critic. FIUMETTOPOLIX al è nassût da lis cinisis di un apontament che za si devuelzeve a Flum tai agns indaûr che però di chest an, cul jutori de aministrazion publiche e di professioniscj dal setôr, al vûl montâ di livel e deventâ plui impuartant. Jo, par vie di une mê passion pai fumuts e ancje par vie dal gno mistîr di alestidôr di mostris, o ai preseât subite la iniziative e mi sei ufrît par coordenâ il dut a livel logjistic e pratic. Barison e Toffanetti, pe ocasion a àn ancje creât ICS, il gjat fumetât mascotte de manifestazion che al compagnarà dute la cunvigne. Par chest “numar zero” o varìn ancje il sostegn di firmis impuartantis dal gjornalisim di setôr.
D: Cemût si davuelzaraial il program?
R: Tai trê dîs di manifestazion o varìn incuintris scambis e mostris cun autôrs come Giorgio Cavazzano (disegnadôr de Walt Disney), Massino Giacon (fumetist e insegnant dal IED), Andrea Venturi (disegnadôr di Tex) e cun personâçs nostrans come l’udinês Paolo Paron (espert di tradizions locâls e president de societât Tolkeniane), il spilimberghês Francesco Bisaro e cul pordenonês Ugo Furlan (poliedric autôr autodidate).
In zonte o varìn proiezions di cartoons, mostris marcjât, mostris personâls dai autôrs ospits, incuintris a teme, concors di dissen, la mostre “I PRIMI EROI” (mostre dai prins erois a fumuts americans) e tant altri.
D: Ce vuelistu dî cu la frase… valorizâ i autôrs furlans?
R: In Friûl o vin un grant numar di disegnadôrs pardabon brâfs e talentuôs che a lavorin cun editôrs internazionâi e un grum di lôr a publichin continuementri ancje strichis in marilenghe. Parcè no radunâju e metju in contat par un disvilup in otiche furlane dai fumuts! Pal an che al ven o vin za tante cjar sul fûc e o volìn dedicâ un spazi ai fumetiscj pordenonês, in spiete che tancj altris si fasedin sintî e cognossi. Doprìn FIUMETTOPOLIX par coordenâsi e fâ nassi une rêt regjonâl dal fumut.
Mi clami Don Rosa e o cognòs ben Paperon de Paperoni!
Di Manià a Paperopoli dilunc la vie de emigrazion furlane: Jacum “Keno” Don Rosa, al è un dai plui grancj autôrs e disegnadôrs di fumuts de Disney. Specializât in storis di Zio Paperone (Uncle Scrooge), Paperino (Donald Duck) e dute la famee dai razuts al à ereditât il nom dal nono Jacumin Chino Rosa (keno par comoditât…), emigrât in Americhe di Manià tai prins dal 900. L’artist al è simpri stât braurôs da lis sôs lidrîs furlanis tant che il baûl doprât di so nono pal viaç al è deventât un simbul plui voltis plaçât tes sôs storiis (chel cui tacons e i ricuarts di Zio Paperone). Inventôr de saghe di Paperon de Paperoni, al à simpri vût passion pal dissen e prime di jessi fumetist a timp plen, al è stât ancje a vore te buteghe di famee.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +