Tomâs Cruise, un zovin vendidôr di machinis che al vîf a Triest di cuant che al jere piçul, al discuvierç che il pari al è muart, lassant une grande ereditât, ma no a lui.
Tomâs al discuvierç ancje di vê un fradi, Raimont, che no si ricuardave di vêlu mai viodût, e che al sta intune cliniche par malâts di autisim. E il pari al à lassât dut a lui.
Tomâs, che al veve spindût ducj i bêçs par cjoli une barcje dome par partecipâ ae Barcolane, al decît alore di puartâ vie Raimont de cliniche, par cirî di cjapâsi lui dute la ereditât.
In viaç, Tomâs al scomence a cognossi so fradi: la sô malatie lu à fat deventâ metodic in maniere spropositade, plui furlan di ducj i furlans: Raimont al à di mangjâ simpri lis stessis robis tai stes dîs, al va in confusion se tu i dâs il spritz tal cjaliç invezit che tal got normâl, al à bisugne di bagnâ l’ort dutis lis seris in Istât (chê robe chi no parcè che al è autistic, ma parcè che al è furlan).
Ma l’autisim (insiemi ae furlanetât) al à dât a Raimont ancje cualchi podê scuasit sorenaturâl:
– la capacitât di lei i volantins dal supermarcjât e calcolâ, a cjâf, dulà che al è miôr fâ la spese (va ben, chê robe chi no è sorenaturâl: le faseve ancje mê none),
– la capacitât di previodi trope farine di polente che e vignarà fûr di un cjamp di blave,
– la memorie di ducj i goi di Zico, cul minût di esecuzion,
– la capacitât di contâ i fros dentri di un pignarûl
– e (simpri fevelant di pignarûi) la capacitât di savê il moment just cuant che il vin brulè si pues bevi cence brusâsi la lenghe, ma no si è ancjemò disfredât.
Tomâs si domande cemût disfrutâ chestis capacitâts; al puarte Raimont a un torneu di briscule tal bar de place. Raimont al rive a contâ dutis lis cjartis e al capìs subite cui che al à briscule e cui no. Nol rive a vinci dut dome parcè che Tomâs al sconfont i tics che al à Raimont te muse cui mots di briscule.
Alore Tomâs al prove a puartâ Raimont tal casinò a Nova Gorica par vuadagnâ alc di plui penç, ma Tomâs al va in confusion e al scomence a vosâ e a fâ il mat a pene passât il Lusinç.
In sumis, ae fin de storie, Tomâs al scomence a discuvierzi la sô furlanetât, reprimude di tancj agns a Triest, e a volê ben a so fradi. Cumò no i free plui de ereditât: al puarte indaûr Tomâs te cliniche (dulà che al sta miôr, parcè che tal armâr al à dutis lis sôs maiutis, dutis compagnis, cu la scrite “Make frico, not war”) e al scomence a lâ simpri a cjatâlu.
“Sì, biel il film, ma parcè si clamie Rain Man / Om de ploie?”, si domandin ducj ae fin dal film.
Par contâle dute, te prime senegjature il non de pelicule al jere “Sun Man / Om dal soreli”.
Dopo a àn decidût di ambientâle in Friûl. ❚
Bete di Spere
A torzeon pal Friûl / Il rituâl de Messe dal Spadon nus ripuarte ae ete dai Patriarcjis
Sara Traunero
La memorie e torne indaûr a Marquart, ma forsit la tradizion e je ancjemò plui antighe Ai 6 di Zenâr, in ocasion de fieste de Epifanie, il Comun di Cividât si prepare a celebrâ un rituâl tant curiôs che inmagant: e je la Messe dal Spadon, che par tradizion si fâs tal antîc Domo antîc. […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +
Int di Cjargne / “La gallinella saggia” che a Cjavaç e insegne a produsi e a mangjâ ben
Marta Vezzi
La aziende agricule biologjiche La Gallinella Saggia e je nassude 7-8 agns indaûr: “La idee e je stade di mê mari – e conte Caterina Pillinini – che e à simpri fat orts e cjamps, e duncje e je une vite che si dediche ae coltivazions di tancj prodots; vint il ristorant Borgo Poscolle e […] lei di plui +
Sport… che ti trai! / Pietro Corredig e Sonia Borghese: une vite di pignatis a scufiots
servizis di Francesco Tonizzo
La cubie dai cjanalots, un di San Pieri e une di Miers, e à vinçût il campionât talian di machinis storichis e il titul european, simpri cun Sanremo intal destin Inzen, passion, amôr, dedizion, voie di zirâ il mont, spirt competitîf, leam cun il teritori des Vals dal Nadison, e risultâts une vore preseâts. Il […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins
Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +