Se la Italie e je une tiere di sants, erois, poetis e navigadôrs, il Friûl al fâs dal sigûr ecezion. Ancje se o vin il mâr, noaltris o sin plui int di tiere, e la poesie no si pues dî che e sedi propit tal nestri DNA. Che il Friûl al vedi vût, e che al vedi ancjemò, i siei scritôrs, nol è un misteri, ma in fonts ancje in Svuizare al vîf cualchi ritardatari, tai Stâts Unîts al è cualchi magri, e fintremai a Triest tu cjatis cualchi lavoradôr.
Il furlan al è pratic, al cjale al struc, al dopre lis rimis dome par ricuardâsi alc di impuartant: cualchi regule par vivi cun plui savietât (Ogni mês si fâs la lune e ogni dì si impare une), par previodi il timp e par savê cemût organizâsi (A Sant Antoni, il frêt al va in demoni), o par mantignî l’ordin sociâl (Tal gjalinâr e je pâs se al cjante il gjal e la gjaline e tâs). Plui in là di li, fâ leterature al robe timp al lavôr.
Ma rivaiso a imagjinâ ce che al sarès sucedût se Dante Alighieri al fos stât furlan? Rivaiso a imagjinâ ce che e sarès deventade la Divine Comedie? Divine par mût di dî: cu la modestie dai furlans, si sarès clamade Comedie Cussì Culà, o al plui Comedie Avonde Buine.
E cussì, mi imagjini Dante che si piert intun bosc vie pe Cjargne e al cjate Jacum dai Zeis che, passât il Tiliment, lu compagne tal mont par là di là. E li al scomençarès il viaç jù tal infier, par discuvierzi pecjâts e pecjadôrs. Il prin ziron? Chel dai furlans che no tegnin pal Udin: chei altris blanc e neris che no sin noaltris, i interiscj e i milaniscj (che tant a stâ dongje dal diau a son usâts). Ducj costrets a berghelâ «schiribicilu» e a fevelâ dai timps di Jancker pe leç dal contrapàs (Dante, di bon furlan, al cjatarès un tic masse crudêl la pene di visâsi de esistence di Jancker).
Di li in jù, a vignaressin ducj i zirons di chei che no àn voie di lavorâ, metûts in ordin di fleme, scomençant dal ziron de sflacje par rivâ al ziron de voie di fâ nuie, passant li di chei che «voie di lavorâ saltimi intor» (chei altris pecjâts no coventin: la uniche vere colpe par un furlan e je chê li). Insom insom, plui in jù di ducj chei altris, Dante al cjatarès il ziron dai triestins.
No, se Dante al fos stât furlan, nol sarès deventât il pari de lenghe italiane, parcè che une volte rivât li, la Comedie Cussì Culà e sarès finide, cence chês altris cantichis.
A la fin da lis fins, cuant che un furlan si cjate devant un triestin obleât a sfadiâ tal infier, al à bielzà cjatât il so Paradîs.
BETE DI SPERE
Gnovis / Presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis”
Redazion
La Patrie dal Friûl e presente il libri “Feminis furlanis fuartis”. Storiis di feminis furlanis dal dì di vuê, pôc o par nuie cognossudis, diferentis par etât, divignince, esperiencis formativis e professionâls. Lis lee la fuarce che a esprimin tal cirî di realizâsi cun tignince, tai cjamps plui svariâts. Cun braùre pes lidrîs e tal […] lei di plui +
Event / Stin dongje ae Patrie – fotos de serade
Redazion
Joibe ai 30 di Novembar al Teatro San Giorgio – Udin (Borc di Graçan) si è tignude la seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” che e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +