Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Letaris

............

Precisazion
O vin ricevude cheste precisazion (par talian, ndr) dal President dal Ordin dai Gjornaliscj dal F-VJ, Pieri Villotta intervistât sul numar di Setembar 2010.
O ringracii pe interviste e pal biel ritratut a lapis (compliments a Gianni Di Lena), ma cul riclam in prime pagjine no i sin. No dome no ai mai dit «Il Friûl e Triest? Miôr separâts», ma nancje no lu pensi. O pensi invezit, e chest al è ancje te interviste, che lis dôs conurbazions di Udin e Triest a podaressin costituî dôs areis metropolitanis difarentis te regjon, ma chest al è il contrari de separazion. La regjon Friûl-Vignesie Julie e je cence dubi «juliane» començant di Forum Julii, che plui «julian» di cussì no si pues; al stone in câs chel «Vignesie» che Graziadio Isaia Ascoli, inventôr di cheste denominazion, al voleve cjapâ dentri dute la zone adriatiche storichementri apartignude a Vignesie, vuê slovene e cravuate che nô no si insumiìn dal sigûr di rivendicâ. La Vignesie Julie e jere sûr de Vignesie Euganie e de Vignesie Tridentine. Vuê se tu vâs a Trent a fevelâ di Vignesie Tridentine ti fasin cori, se tu vâs a Vignesie a fevelâ di Vignesie Euganie no san nancje ce che e je.
E je restade, rivoc dal clime invelenât dal secont dopo vuere sul confin orientâl, dome la Vignesie Julie. E murarà cui ultins esui.
Ma un cont a son i nons des regjons e un cont e je la sostance. Cheste regjon no pues dividisi, pene la dissoluzion e la pierdite di ogni «specialitât».
Par chest no ai mai pensât a «separâ» Udin di Triest, in câs che a coltedin ognidune lis sôs specificitâts e lis sôs vocazions. Une regjon e baste e e vanze.
Mandi, Pieri.
AL RISPUINT DREE VENIER:
A coventaressin plui acuilis e mancul paveis
Cuant che nus è rivade in redazion cheste rispueste o vin tirât il flât: «ah bon, dut al è tornât normâl!». Pieri Villotta, di fat, nus jere someât un rivoluzionari che, biadelore libar di fevelâ, al diseve fuartis robis furlanistis e o jerin restâts. Dal sigûr, o vin stracapît noaltris e i domandìn scuse. Ma pensait che lu vin fat ducj, parfin il nestri diretôr che nol è di prin pêl. Al à di jessi stât parcè che te interviste Villotta al pant cun braùre di jessi un dai fondadôrs dal Moviment Friûl e subit dopo nus dîs che TS e Friûl a son dôs realtâts diviersis: nô alore o vin fat un plui un. Tal simbul dal MF, di fat, e je une biele cjartute dal Friûl, Friûl propit: cence Triest e cun Sapade e il Mandament di Puart zontâts.
Par chel che al rivuarde la separazion de Regjon e la specialitât, cu la riforme federâl – metìn par assurt che si fasile in maniere serie – al varès di cambiâ dut, ma se par prins cierts furlans a vuelin par fuarce stâ cun Triest o sin malmetûts.
Dree Venier
________________________________________________________________________
Su Friuli.doc e Gusti di frontiera
Cjarissim Diretôr,
o ai let il so editoriâl dal n. 9 de Patrie e mi cjati in plen acuardi cun Lui ma o volevi meti dongje ancje lis mês considerazions che a son:
Friuli doc e dopo Gusti di frontiera a son manifestazions enogastronomichis che no visiti plui parcè che no condivît. Parcè che mi soi cjatade sintade intai marcjepîts sporcs. Stesse identiche robe mi à sucedût a Gusti di Frontiera.
Ma chest an a Gusti di Frontiera o ai cjatât un articul sul Friuli te pagjine dal Isontino dulà che, e jere ore, a scomencin lis protestis di bande dai partecipants, un dai plui rapresentatîfs che al è il Centro tradizioni di Borgo San Rocco (scrit rigorosementri par talian ancje se al è il Borc storic plui furlan de citât e ricognossût come tâl di ducj e dulà che o soi a stâ) par bocje dal so president Paolo Martellani al scrîf: «Ormai l’evento è diventato una chiassosa fiera come tante altre, non valorizza più il territorio, ed i partecipanti arrivano un po’ da tutti i paesi. A questo punto la nostra presenza non è più qualificante».
Ancje la promozion sui media e je scjadinte e di bas livel, la Rai regjonâl-triestine e à nomenât Friuli.doc dopo Pordenonelegge che al somee che e vedi un sucès strepitôs, vino dome di promuovi il mangjâ e bevi? E i furlans che si interessin di culture pluitost che a implenâsi? Che cheste e sedi la solite politiche dai conseîrs regjonâi e locâi che nus passin par bevûts e amants dal folclôr?
Isa Dorigo, Sportel pe lenghe furlane de Provincie di Gurize
AL RISPUINT DREE VALCIC:
Preseade Isa Dorigo,
o pues condividi che i moments di agregazion no varessin di jessi dome di folclôr e mangjâ e bevi. Ma no si à di trai cuintri dut e ducj. Propit parcè che o condividìn la linie di partî dal bas, ancje chest an (il secont consecutîf) midiant de atenzion e sensibilitât de Provincie di Udin, o vin vude la pussibilitât di jessi presints a Friuli.doc par proponi la nestre riviste, adun cu lis publicazions di Glesie Furlane.
Acusâ i organizadôrs che cierts events a son dome «sporc e implenâsi» al è sul stes plan di cui che al acuse i furlans di jessi «bevûts e amants dal folclôr».
O preferìn dimostrâ cui fats che il Friûl al à un patrimoni che nol è dome enogastronomic (che dut câs o preseìn une vore) e par chest o continuìn mês par mês a fâ cognossi la nestre vore sul teritori, tal mieç de int.
Cu la sperance di podê dimostrâlu ancje a Gurize, o ringrazìin chi ducj chei che nus àn dât bon acet ta chescj mês par presentâ la nestre riviste.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +