Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AGRICOLTURE. Sec masse sec

............

Al è dal mês di Dicembar che nol plûf: pal amôr di Diu, o stin gjoldint zornadis bielononis, plenis di soreli e di cjalt. O vin un anticip di primevere che no vedevin di pardabon tant timp.
Però… però o vin un probleme: nol è che o podìn vê simpri zornadis plenis di soreli e di cjalt, par biel che al sedi. Un tic di ploie no larès mâl! Dopo, e je vere, nô furlans o sin simpri bogns di lamentâsi: e se al plûf parcè che al plûf, e se al è soreli parcè che al è soreli… no sin mai contents!
Ciert al è che il sut al pues puartâ cualchi probleme, soredut pe agriculture. Cemût si compuartial il timp in dì di vuê? E ce nassial di chest cambiament? O vin fat une cjacarade cun Enos Costantini, storic e responsabil editoriâl de riviste Tiere Furlane.
Ce staial sucedint al clime dal dì di vuê?
O podìn ben dî che il timp al sta cambiant, no je une novitât, lu vedìn e lu leìn dapardut. Cumò, par dî la veretât, o sin intun periodi che al plûf pôc, ma al podarès sucedi che di chi a cuindis dîs al ven fûr un temporalon e al plûf par un mês. Ce che al è sigûr, al è che il timp intai ultins agns al è cambiât, e al è plui cjalt e par plui timp.
Cemût ise la situazion in Friûl?
Intai ultins dîs agns il clime al è cambiât ancje in Friûl: prime o vevin une grande cuantitât di ploie che e jere distribuide intal cors dal an. Cumò, al sucêt simpri plui dispès che o vin sîs mês che al è biel e sut, e sîs mês li che al plûf, magari no simpri, ma in chel periodi e cole la stesse cuantitât di ploie che e colave prin in dut l’an. Stesse cuantitât di aghe ma in timps diferents, rispiet ai agns passâts.
Ce compuartial il sec pe agricolture?
O fevelìn di sec e di sut, e po magari o varìn il mês di Avrîl o di Jugn une vore ploiôs, cumò no podìn savêlu. Ciert al è che un periodi di sec cussì, al capite une volte ogni cuatri o cinc agns. Ma nol è il câs di stâ a vaî parsore. Par fortune achì o vin un sisteme di irigazion une vore valit, che al rive a fânus tignî buinis lis plantis, che di sigûr a son chês che a patissin di plui. In Friûl si fâs soredut blave, che e je une culture che no sufrìs tant il sec. E po o vin i vignâi, che cul cjalt e un clime sut di solit a fasin buine ue e di conseguence un bon vin. Tant par fevelâ di vin, une volte mi visi che il clime al jere diferent: cuant che o jeri zovin, si finive di vendemâ ae fin di Novembar. Cumò la vendeme e finìs simpri prin, ae fin di Avost o vin za finît!
Ma saraial simpri plui cjalt alore?
Ma, disìn che si sta lant vier un periodi li che al sarà plui cjalt, di sigûr. No soi jo a dîlu, ma flôr di climatolics e naturaliscj di dut il mont. Ce si puedial fâ, alore? Ben, cul cjalt par plui timp si puedin cambiâ lis culturis, e provâ a semenâ alc di gnûf. O rivaressin ancje a fâ vin in Cjargne. E je dut câs une cuintri indicazion: se la biele stagjon e dure plui a lunc, o rivìn a fâ plui robis, ma o varìn mancul cualitât. Chest par vie che, cence sbalç di temperadure, o vin mancul variazions e duncje un nivel di prodot plui omogjeni.
E lis bestiis?
No varessin di vê problemis. Lis nestris vacjis a stan miôr tal sut che tal umit! ■
Cinzia Collini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +