Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A Zui 40 agns dopo: Glesie Furlane come il sâl e il levan pal Friûl

............

A Zui 40 agns dopo: di chei predis che a àn firmât il befel dai 28 di Avost dal 1974 a son pre Laurinç Dentesan e pre 'Sef Cjargnel. Tai agns, altris predis a àn condividude la bataie di Glesie Furlane e vuê a son ancje i laics. Te foto, di çampe a drete: pre 'Sef Cjargnel; bons. Roberto Bertossi, atuâl president di Glesie Furlane; Christian Romanini e Dree Valcic, colaboradôr e diretôr de Patrie dal Friûl; pre Giordano Cracina, prevost di Zui; pre Roman Michelot, president de Clape di Culture Patrie dal Friûl; pre Giulio Ziraldo e pre Laurinç Dentesan. (foto di Mauro Della Schiava).
Te foto, di çampe a drete: pre 'Sef Cjargnel; bons. Roberto Bertossi; Christian Romanini e Dree Valcic; pre Giordano Cracina; pre Roman Michelot; pre Giulio Ziraldo e pre Laurinç Dentesan. (foto di Mauro Della Schiava).

“Il document di chel lontant 28 di Avost dal 1974 al anticipave di 40 agns ce che finalmentri si à sintût a dî ancje in Vatican di pape Francesc: che il pastôr al à di vê intorsi l’odôr des pioris (cence ciapâ sù la puce dai cjastrons! i zontarès). Nô di Glesie Furlane no si contìn mai – al ven ordenât te Sacre Scriture di no contâ mai il popul di Diu (1 Cronachis 21,1ss) e o sin ancje nô une porzion di chel popul. Ma vuê o podìn dî che dongje dai predis Glesie Furlane e à ancje tante altre int, laics che nus stan dongje come voaltris usgnot” al à viert cussì bonsignôr Roberto Bertossi, president di Glesie Furlane, l’incuintri pal aniversari di fondazion dal grup, nassût di chel befel firmât ai 28 di Avost dal 1974 a Zui. “A son chês robis che tu fasis sul moment, cence pensâ che a puedin deventâ storie” al è stât il coment di pre Laurinç Dentesan che al è intervignût te stesse catedrâl par memoreâ chê zornade “A son passâts 40 agns, une vite interie di bataiis, che la jerarchie e à sopuartât plui che supuartât! Ma o vin rivât a fâ tantis robis distès, ancje se al è tant ce fâ e scombati inmò”.
A son restâts dome lui e pre ‘Sef Cjargnel, che o vin intervistât sul numar di Avost, di chei 10 o probabilmentri 12 predis che in chê dì a àn protestât cuintri dal ‘No’ dai vescui Battisti e Pizzoni che no àn volût celebrâ la messe par furlan. “O jerin dome predis, dome cjargnei, nancje un talian: dulà jerial il probleme? Ma no àn volût e alore no vin podût tasê: mal viôt inmò l’arcivescul Battisti, che nol saveve plui di ce fâ di nô. Al è passât cualchi secul de ultime volte che un trop di predis al veve preparât e lassât suntun altâr un document di critiche: al jere dal 1054 a Costantinopoli cuant che la Glesie ocidentâl e je lade a protestâ cuintri dal Patriarcje de Glesie orientâl e lu à scomunicât. Noaltris no vin scomunicât nissun, ma une azion cussì fuarte e je restade un fat unic te storie de glesie resinte” al à continuât pre Laurinç “Resonant su chel document che o vin lassât sul altâr prin di lâ vie cence concelebrâ la messe, e che vuê pre Roman nus à tornât a lei, mi somee che no vevin scrit tant mâl”.
Pre Laurinç al è lât indevant ricuardant i antefats (la mozion dal Clero dal 1967, firmade di 529 predis e scjafoiade dal democristian Toros, che al à ricatât il vescul Zaffonato obleantlu duncje a fâle ritirâ; lis primis messis e lis primis traduzions par furlan, ndr), ma ancje lis conseguencis di chel befel (“No stait a vê pôre: in curie al è dut conservât cun precision…”) e i oms che a àn compagnade la storie di Glesie Furlane: dal ‘patriarcje’ pre Checo Placerean, a pre Antoni Beline, ma ancje al arcivescul di Gurize Pieri Cocolin, furlan, che par prin al à dât il so permès par scomençâ a tradusi il prin messâl.
E intant che la vôs di pre Laurinç ogni tant e tremave “No varès pensât, ma vuê o scuen ameti che un pocje di emozion le ai!” la tante int (a jerin ancje il president de Provincie di Udin Pietro Fontanini, il conseîr regjonâl Claudio Violino e i sindics di Listize Geremia Gomboso e di Cjarlins Diego Navarria, ndr) che e à jemplade la catedrâl di Zui e scoltave cidine chest viaç te storie no dome de glesie o di Glesie Furlane, ma di dut il Friûl.
Dopo i Gjespui cjantâts pe ocasion, al è intervignût ancje il prevost di Zui Giordano Cracina che al à sierât cun ‘trê peraulis’ come che al à dit lui “La prime: un agrât di cûr par ducj chei che si sintin furlans, che a àn viodût in chest trop di nestris confradis il coragjo, la fuarce e ancje la pazience di sopuartâ la nestre Mariglesie che cualchi volte e je ‘matrigne’, ma che e je simpri la nestre mari. Duncje un agrât par dut ce che o vês fat in chescj 40 agns: o pensi che al è un compliment che ducj a puedin fâus cul cûr traviers la mê bocje. La seconde peraule e je une sperance: o pensi che bisugne capî di jessi come il levan e il sâl. Se il sâl al reste dûr e no si disfe te aghe nol puarte il savôr a dute la aghe. E se il levan nol fâs fermentâ la paste, chel pan nol jeve. La sperance duncje e je che te glesie che e vîf in Friûl o podedis jessi chest sâl e chest levan. E par ultin un invît: us invidi fin tant che o sarai prevost di Zui ogni an a fâ l’aniversari achì, ogni 28 di Avost come che si fâs pal complean. O cirarìn di dâi risonance inmò plui grande in mût che cheste testemoneance che si trasforme in compliment e in sperance par che dute la Glesie dal Friûl e puedi cjapâ il savôr de sô identitât, de sô fede e de sô culture, e traviers cheste presince di preiere, di testemoneance e di amicizie e podedi realizâsi ancje par ducj noaltris»! ❚
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +