Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

“Prime i talians”.
Disgracie pai furlans

✽✽ No mi plasin i cimitieris militârs. A rapresentin la imagjin distutive di chê tristerie umane che cun fature e ven calmade dal dûl e dal ricuart dai vîfs. Cuant che duncje mi è capitât di visitâju, o ai provât plui rabie che comozion, massime cuant che i cimitieris a son chei des vitimis de Grande Vuere, embleme e simbul de retoriche nazionaliste, che il Friûl al ospite il plui grant santuari, Redipulie; e chel, clamât il “cimitieri dai erois” a Aquilee, leât aes celebrazions dal Soldât no cognossût. Lûc vuê pôc cognossût, in realtât, ma che al è stât la ponte di diamant de propagande fassiste su la vitorie mutilade, celebrade prime di D’Annunzio e dopo di Mussolini. No jeri mai stât di persone, ma o vevi viodudis lis fotografiis dal stât di abandon che si cjatave e, dal vêr, la situazion mi è someade ancjemò piês de descrizion. La jerbe e parone, al somee che nissun a ‘nd vebi cure. Par tiere, i rescj di cualchi corone deponude intant di une cerimonie uficiâl, lis crôs inrusinidis dal timp e des intemperiis, i monuments funeraris che a testemonein la dismentie che ur è destinade, e lis peraulis scritis sul marmul che vuê a tornin su la bocje di politics e governants.

✽✽ Dôs a son stadis lis mês reazions. La prime e je che al somee che la storie a cualchidun no i vedi insegnât nuie, la seconde e je stade une domande: ma ce nazion ise chê che no à cure dai siei muarts? Mi soi dit che e je une nazion cence anime, buine di tantis peraulis, la retoriche apont, ma che no je in stât di tradusi in pratiche ogni pinsîr virtuôs.

✽✽ E no par câs mi rimbombave il sproc, tant cjâr ae Leghe di Salvini, chel “prime i talians” doprât par presentâ une linie politiche che e volarès jessi dongje dai interès dal popul. Le clamin sovranisim, che za di par se al rapresente une contradizion, memoreant une figure regnante, di dissendence divine, duncje sacre e che e contemplave sotans e no citadins.

✽✽ Ma dopo o soi lât plui inlà e mi soi domandât: ma il sovranisim talian ce puedial compuartâ pai furlans, di là dal aspiet morâl e ideologjic? Sempliç: dome par fermâsi ai grancj avigniments, dôs vueris mondiâls, emigrazion, servitûts militârs intal passât prossim e, intal presint, tassis, burocrazie cressinte, une autonomie simpri mancul speciâl e simpri plui dipendente di Rome, cul risultât che vuê o sin la regjon che e regjistre diviers macrofatôrs negatîfs: la denatalitât, la popolazion plui anziane, un Pil che al spaurìs, la desertificazion de mont, la pierdite di miârs di piçulis impresis, une agriculture che e je in agonie.

✽✽ E cuant che tu domandis a cui che al guvierne midiant di chel sproc, di meti in vore ats concrets par frontâ une situazion dramatiche – che nissun nol ameteve prime, o pensi ae Serracchiani, e nancje vuê, viôt Fedriga -, tu cjatis rispuestis di profîl bas come se e bastàs une aspirine par frontâ un cancar che al cres.

✽✽ Al sucêt di piês cuant che la rispueste pussibile e tocje progjets plui larcs, e in non dai solits “interès superiôrs” si tâs e si consint: îr Terna, vuê la tierce corsie, tant a pain simpri i furlans.

✽✽ No si trate di rimplaçâ, cemût che in maniere furbe si è fat in campagne eletorâl, “i talians” cui natîfs dal lûc, duncje no predicjìn un “prime i furlans” che al compuarte simpri e dut câs graduatoriis e un judiç che lis validi, ma la comprension che une idee federaliste e je stade cancelade e che e torne di mode, inmodernade e corete, une Patrie romane, cun atribûts italics che o vin za cognossût. E a son stâts berdeis seris par ducj, un disastri pal Friûl, che – cemût che si sa – di Patrie a ‘nd à une sole e no je piçule. ❚


Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +