Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Ce frico cun chel Zico

............

Ancje chest an l’Udin al è rivât a fâ un bon campionât di balon, cun grande sodisfazion di tancj sportîfs furlans. Cence gjavâ nuie ai passionâts, al è just ancje fâ cualchi resonament che nus puarti a problemis plui sostanziâi. In chest pre Antoni nol pierdeve ocasion. Cualchi probleme di 30 agns indaûr al è superât, altris a son ancjemò in dute la lôr crudece e dramaticitât: puescj di vore, situazion economiche e finanziarie, rispiet e valorizazion de proprie identitât e culture, ricognossiment dai dirits naturâi cun leçs e struments in merit che a restin simpri congjelâts tai casselins dai sorestants.
pre Roman Michelotti
Che i furlans a vedin fate une figurone cul câs di Zico no mi sint, in cussiense, di dîlu. O sai che i sportîfs, zovins e carampans, mi disaran che dopodut ancje il sport al à la sô impuartance sicu vargule par scjariâsi dal convulç de vite moderne e sicu mieç par disgredeâ il vuluç dal timp libar.
O sai ancje che l’Udinês no jentre cui metalmecanics e che i fastidis dai taramotâts a restin ancje se Zico nol passe il poç.
Ce che no rivi a capî e je cheste vivarositât dai furlans par une cuistion di balon (lôr a disin che si trate di dignitât, ma che dopomai che nus e àn insoçade) e il sintî cheste int, di ogni ete e fate e divignince, a pierdi il cjaf daprûf di une cuistion cussì di seconde rie.
No vuei fâ il moralist pai bêçs, seben che strassâ miars di milions al è un pecjât di chei cu la code. Ce che no capìs e che no vuei acetâ al è che un popul intîr, cjamât di soldâts, di impiegâts e mestris e miedis e sorestants forescj, cun problemis di ocupazion grancj come monts, al dismentei dut e si discjadeni te plui grande manifestazion mai sucedude. Almancul misurant la confusion.
Alore mi ven di pensâ ai romans che a incjocavin la plebae cui zûcs dal circ par che no dopràs il çurviel. E di fat un popul cence culture nol à altre sortide fûr dal balon, des cjançonetis e di cualchi putaneç. Ma un popul cence culture al è ancje un popul cence avignî, sint un popul di pipinots tes mans di chei altris. E cheste e je dure di glotile.
Come che e je dure di sintî une int a ribelâsi par une sentence di balon, ancje no juste, e tasê e sopuartâ e no scomponisi denant di injustiziis che a àn sanganade la storie di îr e di vuê. Bastarès pensâ che no sin parons di nuie: ni de tiere, ni de scuele, ni dai puescj di comant, ni di chei di lavôr, ni de lenghe ni tant mancul dal nestri avignî.
E viodi i onorevui, di ce cu sedi partît, ducj par un fîl a cori jù a Rome a domandâ udience.
Cuant mai ano vude cheste armonie? Veramentri a jerin par un fîl ancje ai timps de unitât regjonâl, te universitât, tal taramot. Unîts tal freânus.
Te amarece, e grande, di cheste canicule che ti gafe cuarp e anime, une consolazion: che cumò, par dîle cun Pup, i politics a scugnaran là dacordo ancje tes robis plui impuartantis, cence nissun rimpin, e che i furlans, cumò che a san berghelâ, a varan di fâlu simpri. E nissun nol podarà dâur dal cjampanilist o dal cjastron.
E come che a domandin par gjoldi il timp libar, a savaran batisi ancje pal timp di vore e pal puest. Cualchidun, che prime si sintive talianon, cumò al à voltadis lis spalis a la “patrie”, deventade madrigne e musse, e al à tacât a pensâ che jessi furlans e talians no je propit la stesse mignestre. Che anzit al sarès il câs di cjalâ ogni tant par in sù. Po no vevino scrit “O Zico o Austria”? Nancje chest. dopo sucedût, nol sarès mâl. Come che nol è mâl lei, sul Giornale dai 11 di lui, une letare firmade di 25 di lôr, di san Vit al Tiliment. I rispuindin a Pastore disint che i furlans a vevin dome la idee di notâ la scuarde tal campionât austriac e no, come che al veve capit malamentri lui, di passâ sot l’Austrie “perché quest’ultima soluzione sarebbe un regalo troppo bello e gradito per la maggior parte dei friulani”. Sun chest no soi dacordo. Che la Italie e sedi par nô une disgracie lu palpe ogni furlan cuntun sbit di sintiment e di voli, ma che i furlans a vedin gole di lâ sot di un altri paron, no crôt. Parons mancul a ‘nd è e miei al è.
Se duncje, cu la cuistion di Zico, i furlans a àn tacat a capî che no son dome di serie “B” ma che no son nuie, dome vacjis di molzi e mus di fâ lavorâ, si podarès ancje parâ jù cheste brute pagjine scrite dal popul furlan. Cui pîts.  ■
pre ANTONI BELINE
La Patrie dal Friûl, n. 7-8 lui-avost 1983)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +