Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. I dîs de memorie

............

Il mês di Mai, pai furlans, prime che al mês dal rosari e a la madone, al puarte il pinsîr al taramot. 6 di Mai e reste une date storiche pe nestre tiere e pal nestri popul. E segne il prin e il dopo. Par tantis resons il Friûl di prime nol è stât il Friûl di dopo, tal ben e tal mâl, in chel che al è deventât miôr e in chel che al è deventât piês. Ripensâ al è dovê, e je necessitât, par no dismenteâ e par lâ indenant. Chescj pinsîrs di pre Antoni scrits tal 1996 a 20 agns de grande scjassade, o pensi che nus fasin propit ben.
pre Roman Michelotti

“Mil agns pai tiei voi a son come la zornade di îr, biel passade, o tant che vie pe gnot une volte di vuaite” (Sal 90, 4). In cheste unitât divine di misure dal timp, i vincj agns dal taramot dal 6 di Mai a son duncje un lamp, come chel lamp trement, cence fin, che al à spacade une tiere, sfruçonade une ricjece milenarie, dividude une storie, segnade une gjenerazion. Al sarès za un regâl e une consolazion rivâ a cjalâ chest moment dramatic e mistereôs cul voli di Diu, par vê un voli plui alt, slargjât, relatîf.
O met tes mans di Diu i mil e passe fradis che in chê gnot a àn viodude cjonçade la glagn de lôr vite, soredut chei che a varessin vût dut dirit di vivi. Parcè lôr o no nô? O met tes sôs mans ancje chel numar impressionant di personis, soredut anzianis e dibessolis, che a àn rivât saltâ fûr de tragjedie cul cuarp ma che a àn lassade sot des maseriis la voie di vivi e a son coladis come fueis di un arbul scjassât cun masse viamence.
O met tes mans di Diu ancje chei che, tal moment de confusion, a àn spesseât a meti a salvament il tacuin e la robe, lassant che lis ruspis a puartassin vie il rest. Ancje lôr, che siguramentri a son legjon, in chê gnot a àn cognossude la muart, chê de anime. No ur fâs predicjis. O varès di fâure a di chei che a jerin paiâts e a vevin il compit di judâ la int a capî che il tacuin e la cjase no valin plui de culture, de religjon e de memorie.
Te vore inmense de ricostruzion che, cu lis sôs ombris inevitabilis, e à metût in lûs ancjemò une volte la fuarce morâl, la laboriositât, l’inzegn e la “rabie” di un popul cognossût soredut pe rassegnazion, o laudi il Signôr pal tant che al è stât fat in timp relativamentri curt. Une pagjine di storie positive, soredut pe partecipazion des comunitâts, pe volontât corâl di compagnâ la ricostruzion matereâl cuntun ben inrinunciabil come la universitât. E podeve jessi plui biele se, dongje dai miliarts, al fos rivât il contribût di ideis e di progjets plui rispietôs de nestre identitât. Ancje il brut al coste.
A conferme de veretât bibliche che ogni robe e à dôs musis, cualchidun al à rivât a cjatâ, framieç des maseriis, la muse disfigurade ma autentiche de nestre culture native. A son vignûts fûr spetacui di cjasis, di borcs, di glesiis che a restaran a testemoneance benedete di une sielte inteligjente. No fâs nons, ma i spiei a son sot i vôi di ducj e ducj a vegnin a cjalâju. Cualchidun invezit, ministradôr e predi, no i à parût vêr di aprofitâ de disgracie par fâ sparî ogni segnâl di colegament cul passât. Par manìis di grandece, par ignorance imperdonabil, par stupide inlusion di modernitât, e restarà tai secui la testemoneance pesante, incancelabil, di une sielte disgraciade. No si pues zontâ mâl a mâl, dam a dam. No fâs nons, ma ancje il plui vuarp si inacuarç dai scandui di certs edificis gleseastics e civîi.
No mi sint fâ cuintriposizions fra ricostruzion “morâl” e “matereâl”. Un popul che al dà sot al à une sô fuarce morâl. Si trate di slargjâ cheste positivitât a dute l’estension dal vivi. Tant plui che la spiritualitât e la civiltât a son simpri in ricostruzion pal fat che il spirt nol cognòs stabilitât e antisismicitât.
Tal vanzeli si fevele di un grant taramot, colegât cu la muart e la resurezion di Crist (Mt 27, 53; 28, 2). O domandarès la gracie di rivâ a dâi un sens pascâl ancje a cheste nestre pagjine dramatiche e straordenarie. Di capî che vincj agns fa al jere il Signôr de vite e de muart che al passave pal cûr dal nestri Friûl. Ma che ancje il nestri popul al à savût profitâsi dal passaç di Diu par fâ ancje lui la sô pasche, il so passaç de muart ae vite. ■
(publicade su Cirint lis olmis di Diu, n. 3 pag.84)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +