Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il 2007 dal furlan: un belanç

Carli Pup

Ai 30 di Jugn dal 2006 la Zonte regjonâl e nomenave un grup di lavôr cu la incarghe di meti jù une propueste di leç organiche su la lenghe furlane che e les a inzornâ chê regjonâl dal ‘96 e che e proviodès i imprescj par meti in vore chê statâl dal ‘99. In realtât, de nomine dai membris dal grup ae incarghe formâl par podê tacâ i lavôrs a saressin passâts, sù par jù, altris doi mês. A un an di distance, cualis sono stadis lis gnovis plui significativis pal furlan?
Tal zîr di sîs mês, il grup di vore al veve prime metût jù des liniis di indreçament che la Zonte e veve fatis buinis e po, su la fonde di chês, e veve svilupât il test complet de propueste. La Zonte, dut câs, e veve decidût di modificâ il test in maniere cussì pesante che si vevin dai pas indaûr rispiet ae leç 482 dal ‘99 e fintremai ae 15 dal ’96. Cheste decision e veve jevât la proteste de plui part des associazions e des istituzions impegnadis te promozion de lenghe furlane: une proteste che si veve podût scoltâ in maniere clare ancje intant des audizions clamadis dongje de VI Comission dal Consei regjonâl.
APONTAMENT A SETEMBAR_Dongje de propueste di leç rivade de Zonte, la Comission e veve pes mans ancje doi tescj specifics sul insegnament dal e par furlan (un prontât de Comission Obietîfs Didatics de ARLeF e presentât in maniere trasversâl di cuatri conseîrs regjonâi, e un altri fat indenant de Leghe Nord). Po si veve zontade ancje une propueste rivade di Forza Italia. Par cirî di rivâ a di un test unic, la Comission e veve duncje nomenât un Comitât stret che al veve po finît il so lavôr tor dai ultins di Lui. Come test di riferiment e jere stade cjapade la propueste de Zonte, ma intant dai lavôrs, in gracie de pression fate di istituzions e associazions furlanis, diviers articui dal test a son stâts comedâts almancul un pôc. Dut câs, su doi ponts no si à rivât a cjatâ une maiorance dentri dal Comitât: l’ûs dal furlan come lenghe veicolâr te scuele e il teritori là che la leç e larà metude in vore. Cuestions che la Comission al complet e je clamade a frontâ in Setembar.
Propit chestis dôs cuestions (ma ancje altris aspiets, come chel de lenghe standard che la propueste nancje no i faseve riferiment) a son stâts al centri dal dibatit che si à svilupât fûr dal Consei regjonâl. Di fat, une part de stampe locâl, massime chê triestine, e à tacât a soflâ su la cuestion, dant spazi a une schirie di intervents di politics, sindacaliscj, e v.i. che a cjapavin posizion cuintri di ogni tentatîf seri di meti adun une leç di politiche linguistiche pal furlan. Si trate di intervents che dispès a rapresentin un mismàs di lûcs comuns cuintri de lenghe furlane e là che une part dal mont politic dal Friûl VJ no à vût pôre di mostrâ la sô muse plui reazionarie.
IL LEAM CU LA LENGHE_Cheste campagne antifurlane, dut câs, e mostre benon trop lontan che al è dal sintî dai furlans cui che le puarte indenant. Cun di fat, tai studis sociolinguistics fats tai ultins agns, i citadins dal Friûl a àn mostrât di jessi simpri plui leâts ae lôr lenghe proprie. Il dât al è stât marcât inmò une volte di un studi dal CIRF de Universitât dal Friûl presentât in Lui. Inte ricercje, si conferme che la plui part de int (80%) e je a pro dal furlan te scuele, ma soredut che la lenghe e je judicade moderne, buine di esprimi cualsisei argoment e sintude come une ricjece, ancje dai plui zovins.
Che i furlans a vedin simpri plui cussience dal valôr de lôr lenghe, dut câs, si lu à capît ancje in altris ocasions. Par esempli tune cunvigne inmaneade de cooperative Serling in Jugn, là che si à mostrât il valôr che une lenghe minoritarie e pues vê ancje dal pont di viste dal svilup economic e ocupazionâl. Trop che la lenghe e sedi impuartante ancje pai furlans intal forest si lu à viodût, par esempli, inte suaze dal incuintri inmaneât dal Ent Friûl pal Mont ai prins di Avost e te cunvigne metude adun in Mai de Comunitât Culinâr cu la cooperative “Informazion Furlane” su lenghis minoritariis, media e emigrazion.
In sumis, la societât furlane e cjale indenant e tal so avignî e viôt une lenghe furlane plui fuarte, invezit une part de classe dirigjente regjonâl e cjale indaûr cence rindisi cont di trop lontane che e je dal sintî dai furlans e trop lontane che e je di chê Europe che pûr e je simpri pronte a riclamâ a ogni pît alçât.
IN TELEVISION_In Setembar, intant, al è previodût un incuintri in regjon par viodi di tacâ a meti in vore la leç 482 ancje te radiotelevision publiche. Un risultât che al diven de pression continuative metude in cjamp des associazions e des istituzions furlanis, ma che al è dome un prin pas tune bataie che e sarà inmò lungje.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +