Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Li dal Visionari, il festival dal cine des lenghis minorizadis

............

Si è davuelte a Udin lì dal cine Visionario, dai 23 ai 26 di Novembar stâts, la seconde edizion de “Mostre dal Cine – Festival dal Cine European in tes Lenghis Mancul Pandudis”, organizade dal CEC cul finanziament de ARLeF, de Provincie e dal Comun di Udin e de Universitât dal Friûl. L’intindiment de manifestazion, che si ten ogni doi agns inte suaze dal “Progjet Cine” e di “Suns Sclesis di Europe”, al è chel di promovi il cine european intes lenghis di minorance e di mêti in contat tra di lôr autôrs e produtôrs. Un obietîf che al à za dât bogns risultâts te edizion dal 2009 e che tal 2011 al à confermât i preseaments cu la presentazion di luncmetraçs e curtmetraçs, vignûts di ben siet nazions europeanis (Galizie, Catalogne, Paîs Bascs, Frisie, Sardegne, Jamalie-Nenetsie e Friûl), ducj intes lôr versions origjinâls e sottitulâts in furlan par cure de Serling, Servizis Linguistics.
Grant spazi ancje ai autôrs e produtôrs che a àn fevelât cul numerôs public, contant – il dut simpri voltât par furlan – la gjenesi, il svilup e la realizazion des lôr creazions. Pe ocasion a son stâts publicâts un catalic dal festival (in furlan, talian e inglês) e il numar 10 de riviste di cine anuâl “Segnâi di lûs”.
Tra i lavôrs plui resints de nestre tiere si è fât onôr “At di dolôr” di Alberto Fasulo, che in 11 minûts al à contât la storie di un om che, intant che al pree pe fieste de Imaculade, si piert tra i siei pinsîrs e al finìs tun luna park.
Al è stât proietât ancje “Farcadice, diari di viaç. Il Friûl in Italie”, cuint documentari de serie “Farcadice”, inmaneade di Carlo Della Vedova e Luca Peresson sul teme de emigrazion furlane tal mont dedicât ae diaspore furlane dentri dai confins dal Stât talian.
I 8 minûts e 47 seconts di “L’ultin desideri” di Michele Urtamonti a àn lassât cence flât, fevelant di une scuadre di oms tirâts dentri par dâ esecuzion capitâl a un che al à cirût di gambiâ il mont e di dâ une anime aes robis. Curt di crudece, ma ancje di sperance.
Puest di rilêf pal secont episodi de serie “Felici ma Furlans”, pe regjie di Tomas Marcuzzi e Tommaso Pecile, là che i personaçs de serie televisive, cun ironie e snait, a cirin di rispuindi ae domande su ce che e sedi la felicitât secont il “stîl furlan”.
Vivarose la serade finâl, cu la proiezion dal “Gnognotrailer”, in promozion al ultin libri a fumets di Dree Venier, e il trailer di “Visins di cjase”, une comedie sureâl e psicologjiche, dai regiscji Marco Londero e Giulio Venier.
Insume, la “Mostre dal Cine” e à pandût pe seconde volte la sô ricjece di contignûts e cumò e cjale al 2013, cu la ciertece che e stâ za fasint di Udin un dai plui impuartants centris des cinematografiis intes lenghis minorizadis a nivel european.
Ilarie Colùs

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +