Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Vile Gorgo, farie di talents artistics

............

Un gnûf spazi espositîf te campagne furlane, pront a dâ acet a un program siôr di iniziativis e progjets di formazion te art di vuê, cun mostris, residencis, laboratoris e cunvignis. Un program ambiziôs che al è partît ai 22 di Otubar te sietcentesche Vile Gorgo a Noiarêt de Tor, tal borc dal “Guado dell’Arciduca”, toponim che al ricuarde cuant che al jere stazion pal scambi dai cjavai tra i teritoris de Serenissime e chei imperiâi e che al da il non ancje ae associazion culturâl che e promôf il progjet “Painting detours”.
Prime tape, la mostre “Cence di te, cui saraio mai jo?” (cu lis oparis di Luca Bertolo, Francesco De Grandi, Maria Morganti e Marco Neri, ducj artiscj innomenâts a livel talian, cualchidun ancje tal forest), prontade te scudarie e in cualchi spazi privât de vile (vierte fin ai 6 di Dicembar, la sabide e la domenie des 10 di matine aes 5 e mieze dopomisdì), li che il proprietari, l’imprenditôr furlan Roberto Turello, al vîf cu la sô famee. Nol è di ducj investî te culture in dì di vuê, anzit. Duncje, la gnove iniziative e à di jessi saludade cun plasê, ancje parcè che il so fin al è chel di svicinâ ae art di vuê fûr dai spazis tradizionâi, ven a stâi museus e galariis, e di fâlu cu la piture, almancul sul imprin. A dî il vêr, la idee no je gnove. E jere propit chel che si proponevin i ideatôrs dal Spac, il Spazi public pe art contemporanie di Buri, nassût tal 2006 e ospitât te sîscentesche Vile di Toppo Florio. Chel che e diferenzie la propueste di Noiarêt de Tor al è il “workshop”, la residence di artist, che e tacarà in Avrîl e e durarà un mês: la prime in Italie dedicade aes pratichis pitorichis, un progjet pilote, duncje. A Vile Gorgo a rivaran di dute Italie dîs pitôrs – Riccardo Baruzzi, Thomas Braida, Silvia Chiarini, Sara Enrico, Pesce Khete, Ivan Malerba, Gionata Ozmo Gesi, Dario Pecoraro, Vito Stassi e Lucia Veronesi -, ducj sot dai 40 agns, selezionâts dal curadôr Andrea Bruciati, diretôr de Galarie comunâl di art contemporanie di Monfalcon e curadôr dal Premi Moroso pe art contemporanie 2010, e dai protagoniscj de mostre de inaugurazion, achì te vieste di tutor. Lis voris fatis sul puest a vignaran esponudis intune grande coletive.
A diferenziâ il progjet di Noiarêt de Tor e je ancje la volontât di svilupâ la formazion e la ricercje leâts ae mont de imprese, cuntun voli di rivuart pe architeture e pal design. Lis ativitâts intal gnûf spazi a vignaran coordenadis dal studi Atemporary, che sot la egjide di un comitât sientific, al à chê di promovi cunvignis, incuintris e dibatits su chescj cantins.
Vile Gorgo, duncje, tant che farie di talents artistics e lûc di incuintris. Pecjât che dome un dai artiscj coinvolzûts tes dôs mostris e tal laboratori, al sedi de regjon (Thomas Braida, di Monfalcon). A sintî Bruciati, in Friûl-Vignesie Julie, no ‘nd è pitôrs, sot dai cuarante agns, innomenâts in Italie. O miôr, “jo no ‘nt cognòs”. Sperìn alore che la gnove realtât di Noiarêt de Tor e rivi a incentivâ la propedeutiche ae art contemporanie, lant a jemplâ un vueit in cheste regjon, che, al marche ancje Bruciati, e à cetantis potenzialitâts. Magari fasint sisteme cun chei altris museus e istituzions di art de regjon.
Informazions al numar 040.413634.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +