Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Al è miôr fâ invidie che no pietât

............

“Al è miôr fâ invidie che no pietât”. Al è chest il sproc di Miss Fvj, Valentina Vidal, 22 agns di Strassolt. E dite di une miss al sune propit ben, «viodût che dispès o sint coments no masse ninins tai miei confronts», e conte jê. E à scrit cheste frase propit par furlan ancje ta la vôs “Citazioni preferite” sul profîl di muselibri tant par meti in vuardie ducj (e soredut dutis) chei che a àn alc ce dî.
E al è di dî che Valentina e je une biele cu lis ideis claris: rivade 12esime al concors di “Miss Italia”, no i è lât jù il fat che su 30 finalistis dome 4 a jerin dal Nord. «Masse pocjis, sumo», e veve comentât a cjalt. Isal alc di sporc tal concors? «Chel no, semplicementri al Sud i tegnin di plui ai programs di bielece e a supuartin lis fantatis. Ancje i morôs, tu vevis di viodi che di là jù a levin ator a promovi lis lôr zovinis, i nestris oms invezit a jerin tun cjanton gjelôs e sustâts». E je vignude fûr, però, ancje une altre spiegazion. «Cuasi dute la jurie e je fate di personaçs che a vivin di Rome in jù e un pôc di campanilisim al è».
Dut câs la biele da la Basse no si è mangjade il fiât par chestis robis: «O soi contentone dal gno risultât, e cui sal spietavial!». E cumò e torne a pensâ al studi e al volley, lis sôs passions. Laureade in Economie Aziendâl, e je iscrite a la specialistiche e tal timp libar e zuie in serie C ta la scuadre dal Talmassons. La altece (1,79) e je da la sô bande, «ancje se a fuarce di alenâmi o ai lis cuessis avonde gruessis e tal mont da la mode no van ben, però mi àn puartat furtune a Miss Italia». Valentina e je nassude a Savone, la sô mame e je piemontese, ma e je simpri stade a stâ a Strassolt. «Mi sint furlane al cent par cent, no larès mai vie di ca». E fevele furlan abitualmentri, cui amîs e cui parincj di bande dal pari, e cuant che e deventarà mari e à sigurât che i insegnarà la marilenghe a so fi. «O soi une tradizionaliste e i ten une vore a chestis robis ancje se il gno morôs atuâl al è di Belun e cun lui no pues fevelâ furlan». Secont la Miss al è just che il furlan al vegni insegnât ta lis scuelis, «une pussibilitat che no à di mancjâ par ducj chei che lu desiderin, di fat e je une lenghe vere e proprie e no à di murî».
Valentina Pagani

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +