Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Une droghe clamade “energjie nucleâr”

............

La tragjedie dal Gjapon nus puarte a une riflession, stant che si fevele di taramot ma no dome. O vin domandât a Giorgio Cavallo cualchi considerazion in teme di energjie.
Cemût comential la afermazion “no aes reazions emotivis” sui fats dal Gjapon?
Jo o soi dacuardi, parcè che a fasin dismenteâ altris robis impuartantis cuintri il nucleâr. Ce che al è capitât in Gjapon al à fat tornâ fûr  la cuestion de sigurece tes centrâls nucleârs e di dut ce che al sucêt dopo su la int, se alc dentri si romp. Ma butâ di gnûf tal plat il nucleâr in Italie al è vuê sbaliât ancje par diviers altris motîfs: parcè che al vûl dî  jemplâsi di ‘scarts radioatîfs’, che noaltris in Italie no savìn dulà metiju; parcè che al coste plui bêçs di chel che si crôt e parcè che al pese masse sedi pe int sedi pal teritori.
Si fevele di pussibilis centrâls in Friûl: la “opzion Monfalcon”, ma cumò a saltin fûr ancje Spilimberc, Tisane, Lignan… Ce pensial?
Lis localizazions in Friûl a son propite chês proponudis bielzà tai ultins agns dal ’70 dal secul passât, pal fat che tecnichementri al covente un lûc une vore siôr di aghe, ancje di mâr se desalinizade. Ma za chê volte il Consei regjonâl les veve boçadis cul vôt di ducj. O crôt, dut câs, che in Friûl nol sedi pussibil fâ centrâls nucleârs par vie che ce che al è sucedût in Gjapon al fasarà escludi prime di dut i lûcs sismics, cemût che al veve decidût il Consei regjonâl tal 1979.
Ce pensial di Krsko?
Al è un probleme furlan e e je grivie disberdeâlu. Dopo Cernobyl e cui Slovens indipendents, al jere nassût un fuart moviment par sierâ la centrâl di Krsko. Ma nuie ce fâ, par vie che la ‘decomissioning’ totâl de centrâl e costave 500 miliarts di liris e nissun al veve voie di paiâ. In dì di vuê, la centrâl e sta par murî dal pont di viste tecnic e al sarès sante scugne sierâle; ma i bêçs  no son, e il marcjât finanziari ju tire fûr dome par fâle il dopli. Une centrâl nucleâr e je parie une droghe, che no tu te tiris plui fûr de scjatis par vie che i ‘spaçadôrs’ ti oblein a doprâle simpri di plui.
Isal dome il probleme de sismicitât dal teritori?
No. Si à di sclarî che une centrâl nucleâr ancje moderne e je tant che un cuarp gnûf e strani cuntun pês masse fuart pal teritori. In plui, al à dibisugne di liniis eletrichis di 380 kV par puartâ fûr la energjie produsude. No si pues fâ erôrs cuant che si tire sù l’implant e dopo cuant che si lu met e si lu ten in vore: i citadins no si fidin plui di ce che no si rive a controlâ. Il nucleâr al concentre bêçs dal capital finanziari cence stâ a pensâi parsore aes dibisugnis de int di chenti; al è ancje tant che  une forme di ocupazion dal teritori che e pues deventâ un pericul e un obietîf militâr e dal terorisim.
Cemût comential la cuistion de scancelazion dai finanziaments pes energjiis alternativis?
E je une robe une vore grivie e pericolose par vie che il guvier, in di plui dal nucleâr, nol à sclarît nuie in fat di energjie e des gnovis pussibilitâts economichis che lis energjiis rinovabilis a produsin. Une robe compagne e je sucedude cuant che a àn provât plui di cualchi volte a tirâ vie l’incentîf fiscâl dal 55% sul sparagn energjetic te edilizie. I incentîfs su lis ‘rinovabilis’ a àn di jessi calibrâts miôr e leâts di plui a svilupâ lis economiis dal teritori tant che la agriculture, ma a àn di jessi infuartîts su obietîfs clârs di ‘sostignibilitât ambientâl’.
Il Friûl, ce podaressial dâ su chest argoment? Solâr fotovoltaic, eolic, gjeotermic, idroeletric: sono valits pal nestri teritori?
Il sparagn energjetic e lis fonts ‘rinovabilis’ si puedin fâ a plen in dut il teritori furlan. La font idroeletriche e je, dut câs, cuasi doprade a plen e pal eolic a son dome pocjis  prospetivis. No si à, dut câs, di dismenteâ lis ‘biomassis’ par produsi energjie soredut termiche. Ma se si à voie di fâle ben cheste robe, sante scugne partî dal teritori, cjapâ dentri i operadôrs locâi publics e privâts, meti adun lis diviersis fonts par doprâlis al miôr e par fâ deventâ il fâ di bessôi la energjie un cuarp puartant de comunitât. Dut câs, o sin ancjimò un grum lontans di chest obietîf.
Cuale ise la indicazion pal prossim referendum sul nucleâr? Parcè?
Si à soredut di lâ a votâ, e votâ sì. Salvâ la aghe tant che un ben di ducj e stâ lontans dal nucleâr al vûl dî difindi doi dirits dai citadins une vore impuartants in dì di vuê. Dut câs, cheste e je ancje une ocasionon di democrazie, se e vignarà doprade par lâ indentri tai argoments aes fondis dal referendum. Si sin usâts tai ultins agns a restâ a cjalâ il teatri de politiche e i siei atôrs di mateçs. Al è rivât il moment di resonâ e di fâ tant che cristians, no tant che bestiis.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +