Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – IL FERÂL. Malatie

............

Une robe che mi à fat simpri rifleti tes tantis voltis che mi à tocjât di lassâ la mê cjase e la mê int par lâ tal ospedâl, e je chê dal livelament che si opere tes personis. Di fûr un al pues jessi predi, mestri, avocat, diretôr, VIP. Li dentri, soredut dentri di se, al è crot come ducj. Al lasse su la puarte dal ospedâl dute la sô munture e lis sôs medaiis e i siei grâts e titui e si presente malât tra malâts, biadaç tra biadaçs. Inte cjase dai predis a Udin, i vevin lassât al vescul Pizzoni un apartament intîr, pal fat che al jere vescul, e lui al voleve in cualchi maniere comandâ o jessi tratât seont il so grât. Alore un predi vecjo i à dit: «Che al sinti, siôr vescul. Che nol stedi a crodi di fânus di uficiâl e di tratânus come fantarie. Chi no ‘nd è caporâi; chi o sin ducj te mierde!». Po stâi che un siôr o un VIP al vedi une stanzie plui biele o al vegni tratât cun plui rivuart, ma la pôre dentri di se e je compagne e ancje la malatie no fâs diferencis.
Cheste fragjiilitât e precarietât e à di jessi combatude e judade, par podê ricostruî un ecuilibri ancje se un pôc artificiâl. Chest al è il compit uman e cristian di chei che a àn la vocazion di esercitâ la opare di misericordie dal proviodi ai malâts, come che nus domande e nus comande il vanzeli (Mt 25). Une mission grande come e forsit plui di chê dal predi, parcè che il predi al tocje il cuarp dal Signôr platât tal sacrament, ma il miedi e l’infermîr al tocje il cuarp dal Signôr platât tal puar e tal malât, un cuarp vîf e dolorant. Une mission che e cualifiche, e nobilite, e santifiche une vite, se fate cun professionalitât, umanitât e cussience. Nol è gno compit insegnâ a altris il lôr mistîr. Mi permet dome di dîur, di dîus di tratâ il malât cun serietât e cun serenitât, cun veretât e cun sperance…
…Se la malatie e met ducj tun stât di fragjilitât e di precarietât, chest al è tant plui vêr e acentuât tal câs che il malât al sedi furlan. Parcè che al va dit che, se ancje si vîf, volint o nolint, simpri plui a nivel di mondialitât e di globalizazion, e reste simpri tal om chê component di fonde, chê carateristiche peculiâr, chê somatizazion des esperiencis passadis che si tramude in identitât di un popul. Une sorte di DNA che al è dificil, se no impussibil o inutil, liberâsi. Mi vês domandât se il furlan al à une maniere particolâr di patî. Il dolôr nol cognòs confins o nazionalitâts. Al va dit però che ogni persone e patìs a mût so e ancje ogni popul al à une sô maniere particolâr di frontâ il probleme dal dolôr. Parcè che al à une psicologjie, une tradizion, une esperience, une sensibilitât peculiâr. Nol è che il dolôr dal furlan al è plui grant di chei altris; al è che il furlan al è diferent e duncje al patìs in maniere diferente.
Prin di dut al è un popul usât plui al scûr che a la lûs, plui a patî che a gjoldi, plui a tribulâ che a sperâ. Chest al varès di judâlu, e lu jude tant, tal frontâ il dolôr, soredut il dolôr fisic, ma al devente un ostacul par chel che al rivuarde la sperance. Al è plui fuart tal patî ma al è plui debul tal sperâ. Pa la cuâl, plui che sburtâlu a acetâ il mâl, si à di sburtâlu a sperâ, a reagjî, a no colâ te rassegnazion e tal fatalisim, a frontâ la malatie cun positivitât. Fâi iniezions pal dolôr, ma plui ancjemò iniezions di sperance. Di reazion e di reativitât, in mût che al colabori psicologjichementri e spiritualmentri a lis scuris che i vegnin fatis.
Jessint un popul che al à traviersât moments dramatics, che al à cognossude la tragjedie de emigrazion, des invazions, des vueris, dai taramots, de fam, al è un popul che al tint a sierâsi. Reazion plui che legjitime denant di sfidis tremendis come chês che si è cjatât a frontâ. Ancje lis rosis, denant dal frêt e dal scûr, si sierin. Ancje lis plantis, denant dal crût dal invier, a pierdin lis fueis. Dut chest al puarte il furlan a sierâsi in se, a rumiâ, a tignî par se sperancis e pôris, cence sintî la dibisugne o la gole di comunicâ la sô situazion interiôr nancje a chei di cjase. Lis visitis dal ospedâl a son un spieli evident e preocupant. Si sta li cence dîsi une peraule, nancje tra om e femine o tra gjenitôrs e fîs, come se un mûr psicologjic al dividès il malât dai parincj. Si stente a fâ un discors vêr e gratificant. O si tâs o si fevele dal timp o magari si dopre dut il timp disponibil a fevelâ di balon, che e je la maniere plui stupide di imbroiâsi. A proposit di cheste dificoltât relazionâl, o ai assistût a un câs che mi restarà te crepe e tal cûr fintremai che o tirarai flât. Mi soi cjatât tune stanzie dal ospedâl di Udin là che si ricoverave un om su la cinquantine par un tumôr tai rognons. La femine lu à judât a disvistîsi e a meti la robe tal armâr. Po lui al à tirât fûr dal tacuin lis fotografiis dai doi fîs e i à dit a la femine: «No sai cemût che e larà a finîle. Ti racomandi: viôt di lôr». La femine si è come incorade e lu à bussât. Alore lui le à cjalade fisse e i à dit: «O vevi di vê un tumôr par cjapâ une bussade!»…
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +