Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – CRO: ricercje e rispiet dal malât

............

Davian (Pleif, te variant locâl) e je la sede dal CRO, il Centri di Riferiment Oncologjic, istituît tal 1981 di bande de Regjon intun edifici che tal inprin al jere stât destinât par trasferî l’ospedâl civîl de zone.
Il centri si ocupe di prevenzion, diagnosi, cure e ricercje sui tumôrs e al è un dai pôcs presints in Italie e di sigûr al è il pont di riferiment pal Nordest.
CENTRI DI AVANGUARDIE INTERNAZIONÂL_ Al è une vore nomenât pal alt nivel des sôs curis ai malâts e ancje pe ativitât di ricercje, che culì no son doi monts dividûts, ma a formin un insiemit là che la cliniche e je ancje centri di ricercje e il centri di ricercje al è ancje una cliniche.
La ativitât di ricercje a ven puartade indenant insiemit a istituzions internazionâi di ecelenze tant che il Princess Margaret Hospital di Toronto e il Kimmel Cancer Center de Jefferson University di Philadelphia.
Il CRO al à ancje un servizi di terapie dal dolôr e curis paliativis par ufrî ai siei malâts una cualitât di vite la plui alte pussibul cun chê di judâ lis personis a vivi miôr la malatie, dut câs simpri tal rispiet de volontât dal individui.
Chest centri al è di ecelence ancje pal fat che, in graziis de sô ativitât di ricercje al rive a brevetâ e a trasferî al mont industriâl lis sôs cognossincis, ancje se cheste vôs di belanç e je ancjemò minoritarie.
BELANÇ_ Tal 2008 il CRO al à sierât il bilanç cuntun util (in realtât a son minôrs coscj rispiet al finanziament regjonâl) di 3.860.986 euros: di chescj bêçs 1,760.986 euros a son lâts in investiments te struture e i chei altris 2 milions di euros a son lâts a finîle tal belanç regjonâl, par sostignî il sisteme sanitari regjonâl.
No cate chescj numers, il centri al ricêf ogni an la saponte economiche dal 5 par mil e lis donazions di bande di tantis impresis, fondazions e singui.
La ultime tessare che a vignarà metude adun pal 2012 al è il Campus par ospitâ fin a 75 ricercjadôrs: al darà acet a lis personis che a lavorin tal CRO che a podaran pardabon dî di vivi intune «cjase de ricercje».
Bruno Colledani

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +