Davian (Pleif, te variant locâl) e je la sede dal CRO, il Centri di Riferiment Oncologjic, istituît tal 1981 di bande de Regjon intun edifici che tal inprin al jere stât destinât par trasferî l’ospedâl civîl de zone.
Il centri si ocupe di prevenzion, diagnosi, cure e ricercje sui tumôrs e al è un dai pôcs presints in Italie e di sigûr al è il pont di riferiment pal Nordest.
CENTRI DI AVANGUARDIE INTERNAZIONÂL_ Al è une vore nomenât pal alt nivel des sôs curis ai malâts e ancje pe ativitât di ricercje, che culì no son doi monts dividûts, ma a formin un insiemit là che la cliniche e je ancje centri di ricercje e il centri di ricercje al è ancje una cliniche.
La ativitât di ricercje a ven puartade indenant insiemit a istituzions internazionâi di ecelenze tant che il Princess Margaret Hospital di Toronto e il Kimmel Cancer Center de Jefferson University di Philadelphia.
Il CRO al à ancje un servizi di terapie dal dolôr e curis paliativis par ufrî ai siei malâts una cualitât di vite la plui alte pussibul cun chê di judâ lis personis a vivi miôr la malatie, dut câs simpri tal rispiet de volontât dal individui.
Chest centri al è di ecelence ancje pal fat che, in graziis de sô ativitât di ricercje al rive a brevetâ e a trasferî al mont industriâl lis sôs cognossincis, ancje se cheste vôs di belanç e je ancjemò minoritarie.
BELANÇ_ Tal 2008 il CRO al à sierât il bilanç cuntun util (in realtât a son minôrs coscj rispiet al finanziament regjonâl) di 3.860.986 euros: di chescj bêçs 1,760.986 euros a son lâts in investiments te struture e i chei altris 2 milions di euros a son lâts a finîle tal belanç regjonâl, par sostignî il sisteme sanitari regjonâl.
No cate chescj numers, il centri al ricêf ogni an la saponte economiche dal 5 par mil e lis donazions di bande di tantis impresis, fondazions e singui.
La ultime tessare che a vignarà metude adun pal 2012 al è il Campus par ospitâ fin a 75 ricercjadôrs: al darà acet a lis personis che a lavorin tal CRO che a podaran pardabon dî di vivi intune «cjase de ricercje».
Bruno Colledani
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


