Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Scuele in Cjargne

............

L’inizi dal an scolastic in Cjargne al à puartât un grum di mudaments. Il plui drastic al è stât chel de sieradure des scuelis elementârs di Rigulât: masse pôcs fruts iscrits. La Aministrazion Comunâl   dutune cui gjenitôrs, tignût cont ancje pai agns a vignî de scjarsetât di fruts, e à decidût di sierâ la scuele elementâr e di mandâ i fruts a val inte scuele di Comelians a 5 km di distance, metint a disposizion il scuelebus. Cambiant cjanâl, a Darte, a son stadis sieradis, pûr vint une struture complete e eficiente, lis elementârs de frazion di Dimplan par centralizâ dut intal Comun di Darte. Dute une altre sielte e je stade fate di Trep e di Çurçuvint: i doi Comuns a àn decidût di mantignî  vierte une struture par paîs, spostant i fruts. A Trep e funzione la scuele materne, dulà che a van ancje i pins cirubits, e a Çurçuvint e je ative la scuele elementâr, dulà che a van ancje i fruts trepolans.
LA SCUELE E TEN VIVE LA COMUNITÂT_ O cjacarìn di sieltis che ben o mâl a laran a segnâ la vite dai piçui paisuts di mont. La scuele e je  simpri stade un pont di riferiment pe vite formative e sociâl dal paîs e sierâle al vûl dî judâ la sô agunie in spiete de muart definitive.
Ancje agns indaûr la scuele e à vût lis sôs dificoltâts dadis dal numar ridot di canaie ma in ciert câs e je stade mantignude distès, creant pluriclassis.
Tai agns ’50 (duncje nancje tant timp indaûr) in Pani, su domande de int dal puest, e vignive istituide la Scuele Sussidarie popolâr par cirche une desene di fruts; par rivâ in Pani lis mestris a vevin di fâ dôs oris di strade a pît dal paîs di Raviei. Simpri ta fin di chei agns, in Val Pesarine, ogni borgade e veve la sô scuele elementâr pluriclasse.
Chest al fâs pensâ ae impuartance de istruzion ancje tes piçulis comunitâts.
DILUNC DE STORIE_ La scuele in Cjargne e à agns di storie. Sgarfant tai documents si tache a fevelâ di scuelis za intal 1500; il 1700 al è un secul dulà che la scuele e cjape inmò plui fuarce in gracie ancje dal contribût economic dai cramârs che, zirant il mont, a vevin capide la impuartance dal savê lei, scrivi e fâ di cont. Tal 1858 si lei che tal distret di Rigulât (ven a stâi il Cjanâl di Guart) a son 13 scuelis, ta chel di Dimpeç 12 e in chel di Tumieç 37.
Vuê i timps a son cambiâts ma i problemis a son restâts. Dut al sta tes capacitâts des Aministrazions Comunâls, insiemi cu la int, di fâ sieltis che a puartin mancul dam aes comunitâts, soredut chês piçulis, tignint presint che la centralizazion dai servizis intun unic pont, magari a val, al pues meti in bal la vite dai paisuts di mont. E pues esisti ancje une sielte contrarie che dal bas, la scuele, si sposte in alt: Trep e Çurçuvint a àn vierte la strade.
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +