Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Lenghe furlane a scuele par une cressite al pas cu la Europe

............

Daniela Beltrame (foto Il Friuli)
Daniela Beltrame (foto Il Friuli)

«Il studi e l’ûs de lenghe native a rapresentin la fonde salde di une competence plurilinguistiche, dulà che a poin il studi e l’ûs des lenghis forestis».
Daniela Beltrame, diretôr dal Ufici scolastic regjonâl e tache di achì il so resonament sul significât de presince dal furlan te scuele e su la part che e à la scuele intun troi di madressiment culturâl.
Diretôr Beltrame, dal so pont di viste ce valôr àno lis lenghis storichis mancul pandudis?
«La lenghe e je la vision dal mont di une comunitât. Lis lenghis storichis mancul pandudis a son i imprescj espressîfs che une volte e segnavin i ritmis di vite di une comunitât. In lôr si lein e si mostrin emozions, afiets, modei di vite e di pinsîr che a partegnin a lis lidrîs des gnovis gjenerazions. Se si pierdin, si piert la part plui profonde dal mût comun di sintî la sô identitât e la sô cussience».
Metudis chestis fondis, ce part i spietie ae scuele?
«La funzion educative de scuele e à di fâ jeve su chescj valôrs comuns, e à di fâ riscuvierzi ai arlêfs lis lidrîs de lôr storie cuntune forme di didatiche vierte e gnove, che e fâsi saltâ fûr lis potenzialitâts educativis e formativis dal mieç espressîf dal teritori di riferiment».
Cetantis fameis a sielzin il furlan a scuele par i fîs. Par l’Ufici scolastic regjonâl ce vuelial dî?
«Lis scuelis dal Friûl-VJ a son lis unichis a nivel talian a domandâ ai gjenitôrs di esprimi la volontât o no di podê vê ativitâts di/in lenghe furlane tal plan de ufierte formative. Dal sigûr la adesion bondante des fameis ai progjets e ai programs di lenghe furlane e rapresente une fuarte pocade e une responsabilitât pe Direzion par promovi di simpri plui leams cul teritori e ativitâts specifichis di valorizazion des scuelis. La grande partecipazion a lis iniziativis di insegnament di e par furlan a an di jessi letis tant che un pont di fuarce de nestre scuele».
A sielzin il furlan a scuele fameis di chenti ma ancje chês che a rivin di fûr. Secont je par cualis motivazions?
«Lis fameis furlanis che di gjenerazions a fevelin il furlan tant che prime lenghe a considerin la cognossince de lôr lenghe tant che une ocasion par recuperâ la cussience de lôr identitât culturâl. Par lis fameis di origjine no furlane, l’insegnament a scuele dal furlan al è viodût tant che une ocasion par miorâ la lôr integrazion sul teritori. Ducj a an di tignî presint che l’ûs dal furlan te vite privade e in chê publiche al è un dirit stabilît de Cjarte Europeane dal 1992, de Costituzion taliane, de leç nazionâl 482/1999 e de leç regjonâl 29 dal 2007».
Cuâl rapuart, duncje, tra furlan, pluralitât linguistiche e scuele?
«Il Friûl-Vignesie Julie al rapresente un “laboratori linguistic” unic a nivel nazionâl e european pe presince e l’ûs te scuele di plui lenghis ricognossudis de normative. Cheste specificitât e je un valôr in plui tal troi formatîf dai nestris students e a nus permet di meti in vore un autentiche e valevule suaze di educazion plurilengâl, cul insegnament dal talian, sloven, todesc e furlan dongje des lenghis forestis».
Si dîs, però, che a son lenghis che a valin di plui, par vie che si doprin di plui tal mont, e lenghis che a valin di mancul, par vie che no coventin
«Il discors no si à di metilu in tiermins di contraposizion o di prioritât tra lenghis, chês plui dopradis e chês mancul, chês plui impuartantis a nivel comerciâl e comunicatîf mondiâl e chês mancul. Bisugne frontâ la cuistion te prospetive plurilinguistiche, in linie cu lis “Racomandazions” europeanis, i principis che a an ispirât in chescj agns dute la azion dal ministeri de Istruzion, che al riten la diviersitât linguistiche une risorse, come che e dîs ancje la leç regjonâl».
Si dîs ancje che il furlan a scuele al gjave spazi a altris insegnaments plui impuartants. Ce rispuindie?
«L’integrazion tal curriculum scolastic dal furlan, te suaze che o vin dit, nol è un ingriviament, ma une oportunitât di inricjiment formatîf e di svilup cognitîf dai arlêfs, come che al è pandût des ricercjis internazionâls di psicolinguistiche e di sociolinguistiche».
Antonella Lanfrit

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +