Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS – 4. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

............

Torzeonâ e pelegrinâ
Mi pâr di podê dî, duncje, che la storie dai oms si podarès leile no dome sui libris, ma ancje cjalant i pîts dai oms, soredut i pîts dai puars e dai tibiâts, che a àn traviersade la tiere e la storie. Un torzeonâ e un cirî che nol è dome economic, ma ancje culturâl, psicologjic, spirtuâl. Dal moment che lis fams di cheste creature limitade a son cence limit, al è naturâl che l’om al ziri e al ciri ce che i covente par sostentâsi e par vê une vite plene o almancul sopuartabil. Si cîr il pan de libertât e de dignitât; si cîr il pan de sience e de cognossince filosofiche; si cîr la persone che e pues jemplâ di pâs e di lûs il nestri cûr; si cîr il sens dal nassi e dal murî; si cîr il significât dal timp, dal cîl, des stagjons, dai gambiaments; si cîr pal timp che si vîf, par chel prime di vignî al mont e par chel dopo jessûts dal mont. Cjalant, duncje, chestis dibisugnis esistenziâls dal om, si podarà capî ancje in ce direzion che a son lâts, a van e a laran i siei pas. Parcè che, parafrasant il vanzeli, là che al è il to tesaur, li si indrece ancje il to cûr e i tiei pas.
Cheste fam e cheste sêt, che tai câs patologjics e je une tragjedie, e à ancje i siei aspiets positîfs. Se l’om nol veve dibisugne, no si moveve. Ni cui pîts, ni cul cjâf, ni cun nuie. Il progrès de umanitât al à une sante protetorie: Sante Scugne. Di fat i moments di plui grande scjarsetât di bens materiâi a son ancje chei di plui fuart stimul creatîf. E à cjapât plui surîs intune setemane la gjate di mê none che no i miei trê mus intun an. No parcè che la gjate di mê none e jere plui virtuose e volenterose, ma parcè che e veve plui fam. Che se le ves cjatade pronte, no si sarès çugnade nancje jê. Chest al vâl par ducj i laudatores temporis acti, i inemorâts dai timps che no tornin altri.
Ma il cirî, il cjaminâ, il spostâsi al compuarte pericui trements, pal cuarp e pe anime, pal fisic e pal spirt. Il pericul plui grant al è chel di pierdi lis lidrîs, il passât, la memorie, l’identitât. Cuintri dai fanatics dal villaggio-globale e dai predicjadôrs di un universalisim a 360 grâts, jo o sosten che l’om al è datât e localizât parcè che al nas intun timp e intun lûc, al salte fûr di une storie e di une gjeografie che lu fasin jessi cussì e no difarent. E la ricjece e la sperance de umanitât interie e je chest incuintri di personis cuntune storie e une muse difarente, che si confrontin e ognidun al da il so specific, acetant vulintîr il specific dal altri. Se no, no varìn spostament e incuintri di personis, ma dome di robots o di sclâfs.
O ai vût let di personis, metudis in pereson o cjatadis in situazions di riscli globâl, che a incidevin il non no dome sul mûr o sui trâfs de pereson, ma taiantsi la piel fint a fâ spissulâ il sanc, parcè che a savevin che la proprie identitât e jere la ultime briscule morâl e la ultime sperance.
Primo Levi, cjatantsi tal infier di Auschwitz, al à capît che al scugnive segnâ ce che al sucedeve ogni dì in se e ator di se. No tant par fâlu cognossi a chei altris, tratantsi di esperiencis masse personâls e traumatichis, e nancje par salvâ la memorie storiche, dal moment che la storie e je un mulin che al masane di dut e cuntune muele simpri plui svelte e ciniche, ma par cunvincisi che dut chest al jere sucedût. Parcè che il timp lu varès puartât a dubitâ ancje lui e, se e sparive la memorie ancje intes vitimis, al tocjave propit concludi che il fat nol jere sucedût.
Se chest al vâl par une persone o un fat circostanziât tal timp e tal lûc, cun plui reson al vâl par une emigrazion personâl o coletive, par une persone o un popul condanât a spostâsi di un continui par sielte o par dibisugne, là che il riscli mortâl di pierdi la memorie, che al sarès come pierdi la anime, al è il prin te liste dai pericui.
Cuant che une persone e piert il pont di partence, e piert ancje il pont là che e à di rivâ e chei tal mieç. Intune peraule e piert l’orientament. No dome l’orientament gjeografic, che chel si pues cumbinâ, rangjantsi o domandant, ma l’orientament culturâl, fat di lenghe, filosofie, struture psicologjiche e mentâl, e chel morâl, fat di esperiencis, di insegnaments, di ponts fers di ben e di mâl. E piert cussience e autocussience.
Pierdint l’orientament, si piert la sigurece e une aventure gjoldibil come il spostâsi al devente un traume. E je la stesse difarence che si à montant suntune coriere, in compagnie di amîs e cuntun bon autist, e montâ suntune coriere cun int foreste e cuntun autist che nol sa di ce bande che al à di lâ. No crôt che in chê coriere ti vegni voie di sivilâ.
Forsit vuê no si cjante e no si sivile ancje parcè che o sin intune coriere imense, framieç di int simpri plui foreste ancje se e vîf dongje di nô o adiriture cun nô, e nissun nol sa dînus ni se o vin un autist inteligjent o criminâl o mat, ni là che e larà a finîle cheste coriere.
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +