Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. La “medisine” par Triest e je simpri chê: cirî di gloti il Friûl

............

Te suaze de discussion sul plan sanitari regjonâl, e je tornade fûr ancjemò une volte la cuestion de unificazion des dôs facoltâts di medisine di Udin e di Triest. Che e à l’obietîf, naturalmentri, di otignî che chê di Udin e sedi sotane di Triest. Cheste liende si incuadre te campagne, sostignude fin de vierzidure di cheste legjislature regjonâl, de assessore triestine Rosolen. Cui fins, di volte in volte sostignûts, o di unificâ lis dôs Universitâts, o di meti in pîts une fondazion uniche cul mani in man ae Zonte regjonâl, o formis di unificazion o di “cooperazion” dai diviers cors di lauree dai doi Ateneus. Naturalmentri, simpri cul obietîf di ridusi la autonomie e la identitât de Universitât dal Friûl, ancje se taponât de esigjence proclamade di sparagnâ bêçs e strassariis. Intune Regjon piçule – a disin –, là che al sarès avonde un sôl Istitût universitari. Naturalmentri, chel di Triest…!
Ae fonde di chest resonament triestin ( ma ancje di cualchi furlan cence patrie ), e je simpri chê: di no vê capît ni cincuante agns indaûr, ni cumò, che il Friûl al è une realtât culturâl, linguistiche e storiche difarente di Triest, che al è altri. E che, di conseguence, il Friûl nol podarà mai dâ il bon acet a cheste union regjonâl metude in pîts sot la sotanance di Triest. Soredut cuant che si trate de massime Istituzion culturâl e formative des zovinis gjenerazions furlanis e dal motôr di svilup gjenerâl de nestre tiere. Dut chest, noaltris furlans lu vin dimostrât cun tantis bataiis di popul par otignî la nestre Universitât autonome che – come che al dîs l’articul 26 de sô leç istitutive dal 1977 – e à il compit di “contribuî al progrès civîl, sociâl, ae rinassite economiche dal Friûl e di deventâ imprest di disvilup organic e di rinovament dai filons origjinâi de culture, de lenghe, des tradizions e de storie dal popul furlan”.
Lu vin ancje dimostrât cuant che, tal 1982, te seconde leç statâl de ricostruzion, o vin otignût finalmentri dal Parlament talian la istituzion de Facoltât di medisine a Udin. Batint, ancjemò une volte, lis contrarietâts fuartononis triestinis che, in chê volte, a vevin tirât de lôr bande fintremai il ministri de Istruzion.
Dî e tornâ a dî – come che a fasin i triestins – che tocje finîle cu lis strassariis des dôs Universitâts te Regjon, des doplis facoltâts a Udin e a Triest, o dai cors di lauree al è come pratindi che, dopo il no a Udin, si disi di no ancje a Triest, par lâ a finîle cul acentrament dut tal Venit, magari a Padue Dismenteant cussì doi ponts fondamentâi. Il prin, che il popul furlan pe sô incressite culturâl e sociâl al à dirit di vê une Universitât autonome e specifiche, come che al dîs l’art. 26 de sô leç istitutive che o vin a pene vude indiment. In secont lûc, che la Facoltât di medisine di Udin, in gracie de alte cualificazion dal so personâl docent e des sôs struturis didatichis e sientifichis, e je zaromai di ben siet agns in ca considerade in mût uficiâl la prime Facoltât di medisine di Italie!
Curtis e che si tocjin, inalore. O disìn vonde a chestis vôs che di continui si alcin cuintri il Friûl e la sô Universitât autonome. E vonde ai politics furlans di ducj i partîts che, di bogns sotans, a fasin fente di no sintî e a tasin.
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +