Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Zornade furlane dai dirits

............

Par no dismenteâ, ma soredut par continuâ a puartâ indenant cun impegn e cu la rason la bataie de lote e de rivendicazion dal dirit dal popul furlan a fevelâ cun autonomie la proprie lenghe, a fâsi ricognossi la proprie nazionalitât ma ancje: la salût, il lavôr, la cjase, la istruzion e l’ambient.
Chest, in struc, al è il significât de ricorince de Zornade Furlane dai Dirits, che si davuelzarà ai 27 di Fevrâr e che il comitât 482 al puarte indenant za di un pôcs di agns.
IL RIVIEL DAL Popul_  La storie di sigûr e je une vore clare di chê bande e si à di lâ indaûr fintremai ai 27 di Fevrâr dal 1511, cuant che e je state metude in vore il plui grant riviel de storie furlane, par man des comunitâts rurâls che, plenis di coragjo a àn assaltât e dât fûc a ducj i palaçs dai siôrs e ai cjistiei in Friûl.
Une grande dimostrazion di caratar che, ancje se e à puartât a tant sanc, e je stade la mari di altris impuartants passaçs, come la nassite venture dal ordin de Contadinance.
CUSSÌ CHEST AN_ Ma ce prospetivis puedino jessi sul significât de zornade di chest an? Secont il puartevôs dal comitât 482 Carli Pup: “No si trate di fâ sintâ la proprie vôs dome intal cjamp de lenghe e de nazionalitât, che pûr a restin i grancj ponts principâi di cheste zornade, ma ancje fâ rivâ a la int la cussience che in gjenerâl a son tancj i dirits che rispiet al popul furlan a vegnin tibiâts. In dì di vuê mi vegnin tal cjâf – al à continuât Pup – lis grandis cuistions ambientâls, come la Tav o l’eletrodot Redipulie – Udin ovest e mi domandi se a coventin pardabon ai furlans o no? La Tav par esempli e varès di taiâ tal mieç dute la Basse Furlane, par rivâ fin a Triest. Ma par esempli cence une fermade in Friûl. A ce nus coventie? O ce utilitât puedial vê l’eletrodot, se il Friûl al à za avonde energjie pal vivi di ogni dì. Forsit a produsi di plui energjie par dopo vendile fûr dal Friûl. Ma a la int furlane dut chest covential?”
AUTOGUVIER_ Une zornade insome che e vûl pontâ il dêt su la convinzion che il Friûl al à di rivâ a jessi une Regjon cu la capacitât di autogovernâsi, no dome a peraulis, ma cui fats.
“Si fevele tant – al à continuât Carli Pup dal comitât 482 – di un Friûl come plateforme logjistiche o di “Regjon puint”… Ma o varès voie di savê ce che si intint par chest? Forsit si à chê di fâ in regjon un grum di infrastruturis di passaç pai forescj, che no coventin diretementri al Friûl e ai furlans?
TANTCJ TEMIS _ A son tantis duncje lis cuistions in pîts par chel che al rivuarde la Zornade Furlane dai Dirits, che dut câs, ogni an, e varès dibisugne simpri di plui “reclam” sui gjornâi, par television e radio dal Friâl. Un pôc come che di agns e fâs Radio Onde Furlane di Udin, che su lis frecuencis dai 90.0 MHz, inte zornade dai 27 di Fevrâr e propon une programazion dal dut speciâl, metude adun pensant propit al significât de Zornade Furlane dai Dirits.
Dal rest, l’intindiment dal comitât 482, come che nus à dit il so puarte vôs Carli Pup al è: “La Zornade Furlane dai Dirits e je un barcon viert su dutis lis cuistions dai dirits, tacant de lenghe furlane e de nazionalitât. Noaltris – al à continuât Pup – fasint fieste ai 27 di Fevrâr, o mostrìn pardabon la muse dal Friûl resistent, chel che al alce in cjâf”!
Enrico Turloni

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +