Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. La tradizion inte scjate

............

Ancje la cusine furlane, cussì come dutis chês che a rivin de tradizion contadine, e je siore di savôrs e di guscj, di colôrs e di ingredients che a rivin drets de nature, e i plats che si preparin a son simpri un biel plasê pai vôi ma soredut pe bocje.
Chê furlane e je une tradizion di preparâ la mangjative che e rive di lontan, e tes pitancis nostranis nol è dificil cjatâ miscliçs cu lis tradizions culinariis forestis. Propit jessint une tradizion dal mangjâ che e rive di lontan, lis ricetis si passavin di mari in fie, di gjenerazion in gjenerazion, lassant ferme cul passâ dal timp la bielece e la bontât de magnocule.
UNE VOLTE_ Tes fameis di une volte, fin a cualchi an indaûr, il mangjâ al lu preparave la none, che e faseve di gustâ e di cene par dute la famee intant che i gjenitôrs a jerin a vore e i fruts a scuele o a zuiâ. Cussì tes fameis si mangjave ben e soredut dispès si gjoldeve des bontâts di une bocjade di robe buine e nostrane, la none par solit e veve il timp di stâ devant dal fûc e e podeve gjoldi di une lungje esperience di coghe. Benedete la none e la sô maniere di fâ di mangjâ!
Cul passâ dai agns però, e soredut cul mudâ de societât, ancje il mangjâ si è rangjât e al è lât incuintri aes gnovis pretesis des fameis. Tes cjasis cun fameis simpri mancul numerosis, e dispès dulà che no si cjate plui la none, il mangjâ nol è plui chel rituâl di une volte dulà che si sentavisi in taule ducj insieme, cumò si mangje di corse, magari simpri lis stessis robis, e salacor si mangje parfin robe za pronte inte scjate, dome di scjaldâ. Cheste usance di mangjâ robe in scjate e à tirât dentri ancje il Friûl e i plats tipics de cusine furlane aromai si comprin bielzà pronts tes buteghis.
IN INCRESSITE_ A dî il vêr di robis furlanis in scjate pal moment no ’nd è tantis, ma a sintî i produtôrs cul timp a saran simpri di plui, e il bon mangjâ fat in cjase come une volte al sarà simpri mancul presint intes fameis.
Il prin prodot tipic finît dentri dal carton e po vendût in grant e je dal sigûr la Gubane, che dai agns ’60 e je partide des valadis dal Nadison par concuistâ prime il Friûl, e po dopo cul timp ancje altris marcjâts.
Subit daûr la Polente, che di simpri e ven mangjade in Friûl ma che no je une pitance dal dut furlane, che daspò secui passât te cjalderie a boli cun calme sul spolert, dai prins agns ’70 e ven fate ancje in maniere industriâl e vendude dentri sacuts di plastiche.
PRIN, IL FRICO_ Ma il plat sovran de cusine furlane al è dal sigûr il Frico, chel bon miscliç di formadi e patatis che al fâs ingolosî ogni furlan de mont fin al mâr, il siôr de nestre tradizion culinarie che al fâs vignî la bielevoie a ducj, parfin lui al è finît inte scjate.
E no podeve che finî cussì, stant che ai furlans ur plâs e a mangjin une vore il frico, la industrie si è subit butade su di chel e i risultâts si son subit viodûts. La sodisfazion dai produtôrs di frico in scjate e je ben pandude, il prodot al plâs e al ven vendût cun numars di un ciert nivel, e soredut cuntune tindince des venditis che e je in cressite cul passâ dai agns.
Un altri goloset di cjase nestre e je la Bruade, che une volte e si le faseve e si le mangjave in cjase ma che sul finî de societât contadine furlane e je passade, puare ancje jê, dentri di un sacut di plastiche par podê rivâ su la taule dai golôs di chel râf cul colôr dal vin.
IL CJARSON_
Chescj a son i prodots che par solit si viodin su lis scansiis des buteghis, ma la grande sorprese che o ai scuviert scoltant un produtôr furlan e je chê dai Cjarsons.
De piçule Cjargne chest prodot tipic de nestre mont al è daûr a fâsi cognossi une vore lontan; il prodot al è une vore particolâr e la cuantitât che e ven vendude no je cuissà ce grande, ma la sodisfazion di viodi cheste paste plene di bontât che si compre ben a Milan o parfin sul marcjât forest e met al produtôr la voie di continuâ su cheste strade o magari di provâ a vendi ancje altris prodots tipics de nestre buine cusine furlane.
Par fortune no dut si vent in scjate, il plasê di fâ di mangjâ in cjase al è ancjemò biel presint, e se ogni tant no si rive a fâ di bessôi il Friûl al è plen di ristorants e agriturisims dulà cjatâ il plasê di une mangjade biele e gjenuine.
Luca Zoratti
______________________________________
La tasse sul frico
Come su dutis lis robis che a son in vendite ancje sul frico bisugne paiâ l’Iva, ma trop si aial di paiâ cheste tasse? La domande che un produtôr al à fat e à vude rispueste cheste Istât, cuant che il 11 dal mês di Lui e je stade buride fûr une Risoluzion de Agjenzie des tassis che e sisteme la cuistion. Il frico di patatis, jessint un prodot che al ven lavorât cun plusôr ingredients al paie une tasse dal 10 % par sei metût in vendite, impen che il frico fat dome cul formadi, jessint duncje dome un derivât dal lat, al paie une tasse dal 4 %.
I produtôrs ae fin a son ancje contents, stant che paiant di mancul a podin corezi il presit dal prodot che a vendin. E ancje i clients a podaressin cjatâ zovament sul gnûf presit.
L. Z.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +