Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La lezion catalane

............

Une desene di canâi televisîfs publics, scuasit ancjetancj cuotidians, sîts internet di informazion che a viazin sui 300 mil contats al mês: a bastaressin chescj trê dâts par capî parcè che chest an il «Seminari di gjornalisim interladin», rivât ae sô cuinte edizion, al à traviersât lis Alps e i Pireneus par confrontâsi cu la situazion dai media par catalan. Une esperience che e à coventât no dome par vê confermis su trops brâfs che a son i catalans (chest lu savevin za), ma massime par capî la mentalitât che e sta daûr a une comunitât cussì seneose di puartâ indevant la sô identitât.
Vie pal seminari, l’intervent che, a dite di ducj, al à entusiasmât di plui e ancje dât informazions une vore origjinâls e utilis, al è stât chel di Vicent Partal, diretôr di Vilaweb, il prin cuotidian par catalan on line nassût tal 1995 e fra i sîts in assolût plui seguîts. La sô lungje relazion, che e à tocjât la nassite di internet in Catalugne, fint a rivâ ae impuartance dai programs tv «a la carta» (viodibii a richieste, n. d. r.), si è sierade cun dai sugjeriments une vore concrets pal svilup dai media des nestris comunitâts: 1) ogni lenghe e varà un avignî te misure che e savarà coniugâsi e massime identificâsi cu la inovazion; 2) par rivâ a fâ chest nol baste l’intervent di une piçule elite, ma al covente il coinvolziment di dute la societât (dongje dai professioniscj, il volontariât al zuie une part impuartante); 3) ogni lenghe, ancje se minorizade, e je in stât di tignî teste al contest globâl, vâl a dî di sei «glocâl»: il mût miôr par fâ vignî mancul ogni prejudizi sul so cont al è propit dimostrâ sul cjamp chestis potenzialitâts.
IMNIS NAZIONÂI A CONFRONT_ A la elencazion a pene fate, si podarès zontâ un altri pont, che naturalmentri Partal al à dât par scontât: la determinazion, il snait, la fuarce di volontât. I catalans, cun di fat, no le àn vude simpri facile. Anzit, a àn vût moments dulà che a àn riscjât pardabon di disparî. A la fin dai agns Cuarante, propit su chestis pagjinis, Pre Marchet al dave scuasit par spaçâts i catalans, tibiâts ben e no mâl di Franco e, pûr tal so pessimisim, al viodeve cualchi sperance pai furlans. Venus chi vuê, invecit, cuntune situazion denantdaûr. E la diference principâl fra Friûl e Catalugne no sta tant o dome tai numars e forsit nancje te identificazion de classe dirigjente barcelonese te lenghe e culture catalanis.
Ancje il Friûl, fin ai prins dal ‘900, al à vût une borghesie citadine (dispès iluminade) che si ricognosseve pal plui te identitât furlane. La diference le à fate il «mût» di intindi la propie identitât: tant che un valôr di par sé (i catalans) o ben tant che un element strumentâl a alc altri (i furlans). Une sotanetât culturâl, chê furlane, che e je stade (fûr che ecezions, tant che il moviment autonomist-indipendentist dal gurizan) la carateristiche de grande part de borghesie furlane che, dopo de Prime Vuere, e à pierdût ogni leam cul teritori. Lu testemonee ancje la diferente reazion dal mont culturâl furlan devant dal Fassisim: in Catalugne cu la creazion di une fuarte dissidence, politiche e culturâl parie; in Friûl cuntune corâl adesion al Regjim fintremai de Societât Filologjiche Furlane. Di fat, l’imni nazionâl catalan (Els segadors) al fevele de difese de libertât de Catalugne; il pseudo-imni nazionâl furlan (che al plasi o no, al è il Cjant de Filologjiche) nus piture come sentinelis romanis dal cunfin todesc e sclâf (a proposit: cuâl cunfin?).
VIERS DE INDIPENDENCE_ Chestis premessis a fasin capî ancje parcè che mentri che in Friûl il moviment autonomist nol conte plui nissune rapresentance politiche, in Catalugne i partîts catalans a àn savût superâ lis fuartis divisions politichis in viste de indipendence. Esquerra republicana de Catalunya (di estreme çampe e al Guvier de Generalitat) e Convergència i Unió (di centri-drete e ae oposizion a Barcelone), adun cun cetancj altris moviments politics locâi (tant che Reagrupament, Verts e piçulis fuarcis di çampe) a àn za tacât a meti in cjamp une schirie di referendums comunâi par domandâ l’indipendence dal Paîs. Il prin a tacâ, ai 13 di Setembar, al è stât il Comun di Arenys de Munt, dulà che i sì a la indipendence a àn rivât al 96%. I prossims referendums, za fissâts pai 13 di Dicembar, a cjaparan dentri ben 103 Comuns e, pe Vierte dal 2010, si calcule che a podaressin lâ a votâ 600 Comuns suntun totâl di 940.
Il dut fi di un procès democratic e pacific, come tal câs de separazion de Cecoslovachie.
William Cisilino

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +