Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

#Luminol: la realtât che a rivelin i media digjitâi

Matteo Baldan

Par Mafe De Baggis «i media digjitâi a funzionin tant che il #Luminol, la sostance doprade de polizie sientifiche par rilevâ maglis di sanc e di licuits biologjics invisibii ai voi». Se Internet al è tant che il Luminol parcè che «al jude a pandi vizis, difiets, delits e compuartaments presints inte societât ma fin cumò invisibii», la prospetive teoriche che a chê De Baggis si opon in maniere vierte e je chê dal tecnodeterminisim.
◆ Parturît intai agns Sessante de Scuele di Toronto, cun figure centrâl il teoric des comunicazions sociâls Marshall McLuhan (1911–1980), il determinisim tecnologjic al è la idee che intune societât la struture mentâl des personis e la culture a sedin influençadis dal gjenar di tecnologjiis che cheste societât e à a disposizion. Cheste vision dai media e je riassumude inte formule celebre «il mieç al è il messaç». In particolâr, McLuhan al sosten che i media no son mai neutris sui contignûts che a veicolin, parcè che ogni strument gnûf no dome al perfezione la cualitât dal messaç ma lu modifiche.
◆ Mafe De Baggis e cjape lis distancis dal tecnodeterminisim par svicinâsi, plui o mancul in maniere cussiente, ai Cultural Studies, che a cjapin forme te Universitât di Birmingham intai agns Sessante. La part plui cognossude dai Studies e je forsit il model encoding-decoding proponût dal antropolic culturâl Stuart Hall (1932–2014), che al dîs che cualsisedi prodot mediâl al è il risultât di un procès di codifiche de bande dal autôr e di un procès di decodificazion de bande dal public, che al pues dâ al messaç almancul trê leturis: une leture egjemoniche dominante, che e tint a coincidi cu lis assegnazions di significât adotadis dal autôr; une leture negoziade, là che il letôr al met dongje interpretazions almancul in maniere parziâl autonomis; e une leture opositive li che il messaç, ancje se al è stât capît, al è let in mût antagonist.
◆ Se il tecnodeterminisim al pues fâ pierdi di viste la societât, come se lis tecnologjiis a operassin intal vueit, la oposizion formâl a cheste prospetive teoriche e pues puartâ a pensâ che lis tecnologjiis a sedin neutrâls, cemût che e sosten Mafe De Baggis: «i social media no son nuie cence chel che ur metìn dentri nô, e o sin nô a decidi ce fâ fâ a un ordenadôr».
◆ Si à duncje di visâsi de posizion dal professôr Massimiano Bucchi, sclaride intal saç “Io e Tech” recensît intal numar di Avost di chest gjornâl, che la idee che la tecnologjie e la inovazion a sedin neutrâls e je un dai lûcs comuns plui difondûts tra chei che a acompagnin la retoriche contemporanie. Il stes Bucchi, par dimostrânt la fragjilitât, al invide a jentrâ intune cjamare di albierc, a vuidâ une machine o a metisi in file intun ufici postâl: il segnâl che ti vise di meti la cinture di sigurece, il sisteme di gjestion des spietis in code, e la tessare magnetiche colegade al sisteme di iluminazion de stanzie di albierc, a vincolin l’utent a compuartâsi intun ciert mût. Si fevele in chest câs di “funzions che a oblein”.
◆ La idee di Internet tant che rilevadôr di fenomens sociâi, in part preesistents al Web, in part indipendents, e je il teme principâl dal libri, che dut câs al à dentri diviersis ispirazions interessantis, parturidis de ment di une professioniste che e vîf di tancj agns la Rêt. #Luminol, tant e tant, al va let cun lints critichis, se no altri pal fat che la sostance doprade de polizie sientifiche e à cualchi limit: di là dal sanc, ancje la varechine, la urine, i escrements e il cren a lescjin la luminessence de sostance chimiche. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +