Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – INCHIESTE Ator pai Museus dal Friûl – 1. In provincie di Gurize

............

Fasìn un zîr tai museus furlans, lant a viodi la situazion tes provinciis di Gurize, Pordenon e Udin par capî cualis che a son lis struturis museâls e di ce gjenar e dant un cuc plui insot a chês che nus samein plui particolârs, sioris e interessantis.
Chescj lûcs a tegnin cont olmis dal nestri jessi, testemoneancis etnografichis, antropologjichis ma ancje elements di caratar ambientâl, economic, archeologjic e cualchi curiositât. A son cetancj i puescj che a conservin ogjets e machinaris, li che si pues viodi, lei, scoltâ par cognossi e imparâ. I museus a son spiei li che si cjalisi lant indaûr tal timp, libris vierts, pagjinis che a contin alc par che la memorie e vegni mantignude e salvade.
A GURIZE_ In provincie di Gurize la rêt museâl (www.provincia.gorizia.it/rete-musei) e cjape dentri diviersis tipologjiis espositivis, come che al sucêt ancje in altris dôs provinciis.
Tai Museus Provinciâi a Palaç Attems-Petzenstein, sede di mostris temporaniis, a son tantis lis pituris a fresc che a insiorin l’edifici, une su dutis: la tele grandone dal 1745 che e parone il sofit dal salon di onôr, opare di Antonio Paroli (I dius dal Olimp). Dopo che a vignaran finîts i lavôrs di restaur il palaç al tornarà a sei la sede de Pinacoteche cun oparis di innomenâts artiscj e mestris dal Sietcent fin al Nûfcent.
Simpri a Gurize, i Museus di Borc Cjistiel a son satûi plens di robis di viodi, une discuvierte continue cun aprofondiments su svariâts aspiets: une sezion dedicade a la Storie e ae Art, une Colezion archeologjiche cun reperts cjatâts tes campagnis di sgjâfs fatis te zone di Gurize (e je une aree dedicade a la ete jenfri il Paleolitic e il Neolitic, une a chê de Protostorie cun riferiments ai cjastelîrs dal Cjars Gurizan; une tierce e je su la ete romane e une cuarte su chê di mieç e sul rinassiment). Ma no je finide chi, i Museus dal Cjistiel a cjapin dentri ancje: il Museu de Ete di Mieç gurizane, il Museu de Vuere Grande, il Museu de Mode e des Arts aplicadis.
FÛR DAL CJÂFLÛC_ Lant fûr dal cjâf lûc e je la Basiliche di Sant Eufemie e il Tesaur dal Domo a Grau cun mosaics bielons de ete bizantine, relicuiaris paleocristians e de ete di mieç, crôs e altris tocs di aur antîcs. Dongje a son ancje il Batisteri, la Basiliche di Sante Marie des Graciis e i rescj de Basiliche de Cort in place Marin. Ancje dentri te Cjase de Plêf antighe a Cormons al è un patrimoni siôr di art sacre cun pituris, sculturis, aurs e palis di altâr che a rivin des glesiis de citadine; adun a son ancje ogjets peâts ae devozion popolâr e documents dal archivi parochiâl.
Tune zone cjalde vie pai doi conflits mondiâi come che e je stade cheste, a meretin une visite ancje il Museu de Vuere Grande de mont San Michêl a San Martin dal Cjars, l’Ara Pacis Mundi a Gardiscje, il Museu dal Sacrari – Cjase de 3° Armade a Redipuglie.
Chest teritori al è ancje cognossût pai seis vins e te Cantine Produtôrs a Cormons, li che ogni an si fâs il Vin de Pâs, a son botis pituradis di 50 artiscj e gjigantografiis di butiliis cun etichetis pituradis di Mestis di Art di fame mondiâl.
CUSSI’ A MONFALCON_ A Monfalcon in plui dal Museu dal Teritori e dal Museu Paleontologjic de Roche, al è ancje chel dedicât al tenôr Beniamino Gigli cun discs, letaris, manoscrits, musichis, films gjornâi che a fevelin dal cjantant.
A Fare e je une colezion une vore origjinâl tal Museu Ford Gratton: prin e unic museu Ford in Europe su la produzion des machinis e dai tratôrs de innomenade cjase automobilistiche. Dentri a son ancje une trentine di tocs di anticuariât motoristic e in plui motos (ancje une Indian de Prime Vuere Mondiâl) e bicicletis (une dal 1866) e une sezion su lis telecomunicazions cu la ricostruzion de prime radio che Marconi al à doprât par comunicâ fin oltri l’Atlantic.
E vâl la pene lâ a dâ un cuc, za che si è a Fare, tal borc dal Sietcent di Colmello di Grotta: un microuniviers che al à mantignût la sô fisionomie di insediament rurâl, tant che une cort sierade, che al à il Museu di documentazion de civiltât contadine furlane cun 1000 ogjets peâts a la realtât rurâl, a lis produzions agriculis, a lis ativitâts artesanâls di chestis zonis.
Di caratar ambientâl ce che si viôt tes esposizions dal Parc di Piuma-Lusinç, de Riserve Regjonâl Fôs dal Lusinç e de Riserve Naturâl Regjonâl dai Lâts di Doberdò e Pietrarossa.
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +