Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – A Sant Denêl si son cjatâts i museus etnografics ladins e furlans

............

Te suaze de cuinte edizion de Fieste Ladine (a San Denêl dai 28 ai 30 di Avost) e je stade proponude une cunvigne une vore interessante e magari cussì no, forsit pe scjarse promozion, cun masse pocje int a sintî contâ lis esperiencis a rivuart de «Culture popolâr e ricercje antropologjiche in Friûl e intes Comunitâts ladinis». A àn puartat il lôr contribûts Stefan Planker diretôr dal Museum Ladin Ćiastel de Tor di San Martin di Badie, Fabio Chiocchetti diretôr Museo Ladin de Fascia, Monica Tallone pal cda dal Museu Cjargnel des arts popolârs Michele Gortani di Tumieç, Carmen Metus che e je une des curadoris de sezion didatiche dal museu «Cjase Cocèl di Feagne, l’avocat Formentini curadôr dal Museu de Civiltât contadine tal Friûl imperiâl e Carlo Venuti diretôr dal Museu dal Teritori di San Denêl (il Museu Cjase Clautane nol à podût jessi presint).
GNOVIS NORMIS_ Il moderatôr Stefano Morandini, responsabil pe Universitât di Udin de Ricercje tal Museu de vite contadine «Cjase Cocèl», al à viert i lavôrs ricuardant che dome dal 2001 i bens Demoetnoantropologjicsmateriâi (DEA) a son stâts metûts tant che «bens culturâi» sot des competencis des Sorintendencis. Al à fevelât des normis che a diviers nivel a tutelin il patrimoni imateriâl, la prime di chest gjenar in Italie e je stade aprovade de regjon Lombardie tal 2008 e la regjon Friûl-Vignesie Julie cu la leç n. 10 dal 2008 e à fat buine la nassite dal Istitût Regjonâl pal Patrimoni culturâl che al cjaparà il puest dal Centri di Catalogazion e Restaur di Passarian. Cheste iniziative regjonâl e je viodude cun sperance dai adets ai lavôrs par vê cussì un Ent di riferiment cun personâl, struturis e competencis specifichis che dispès tes Sorintendencis a vegnin cuviertis di storics dal art e archeolics. Juste par taponâ chestis mancjancis te Universitât di Perugje e je nassude chest an la prime scuele di Specializazion in Bens DEA.
LIS DIFARENCIS CUI LADINS_ Ce che al è vignût fûr vie pe cunvigne e che al marche la diference jenfri la realtât ladine e chê furlane al è che te prime si lavore une vore su la lenghe e la identitât e fintremai a vegnin proponûts pacuts turistics cun cors di lenghe ladine che a àn vût un bon sucès. Une vore fuart il leam cul teritori e la identificazion che la popolazion stesse e à cun chescj spaziis espositîfs; sì che duncje il museu fat pe comunitât e no dome su la comunitât, li che si conte la vivarositât dal patrimoni linguistic peât cun di plui a contis e liendis che al permet di disvilupâ leams cun artiscj, pitôrs e poetis (doi nons jenfri i tancj: il disegnadôr Steno e la cjantante Ruggiero).
I museus furlans presentâts a àn mostrât la lôr ricjece a nivel di bens e ancje la varietât des ufiertis (par esempli Cjase Cocèl plui prontade su la didatiche cun laboratori par fruts, il Museu Gortani plui dedicât a cunvignis e il Museu dal Teritori di San Denêl cun iniziativis sul persut). Une robe però e je vignude fûr: la masse pocje atenzion al patrimoni linguistic dentri ta lis nestris struturis museâls, di fat Morandini al à marcât che «nol è un spazi di finanziament dedicât a chescj aspiets nancje te leç regjonâl 29/2007; a coventaressin invezit fonts par creâ progjets di ricercje par dâ une forme linguistiche museâl dinamiche dentri di un spazi di plurilinguisim reâl in une regjon al centri de Europe come la nestre».
Elena Zanussi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +