Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AA.VV. Incuintris, Incontri, Palme 2002

Laurin Zuan Nardin

“La passion pe lenghe, pe culture e pes tradizions furlanis e la braùre pes sôs lidrîs a tegnin dongje, daspò incà, la clape de Scuelute Furlane di Palme che, tai doi ultins agns, e à inmaneât conferencis su argoments rivuardants il patrimoni storic, culturâl e lenghistic dal Friûl”
◆ Cheste presentazion e dîs za dut ce che al è di savê su chest libri. La scuelute di Palme e à vude vite fin che i volontaris che le vevin fate sù a àn podût tignî dûr. Al è il biel ma ancje il limit dal volontariât: cuant che un al mole no si pues disi ‘parcè molistu?’, ma dome ringraciâlu par chel che al à fat.
◆ E cussì, cumò che la scuelute no je plui, al è biel tornâ a cjapâ in man cheste publicazion bilengâl (furlan e talian) che e pant lis relazions des vot conferencis tignudis a cjaval dai agns 2001 e 2002.
◆ Pier Carli Begotti al fevele des origjins e dal svilup de lenghe furlane, metint in lûs la sô evoluzion partint dal latin rustic e des influencis gjermanichis e slavis.
◆ Franco Finco al ponte la sô atenzion sul furlan de Basse, diferent di chel centrâl, ma ancje plen di particolaritâts intal so interni. Lis isoglossis nus judin a orientâsi in chestis varietâts che cualchi volte a tocjin fintremai dôs frazions di un stes comun.
Plui che un conference e je une serade di poesie, chê dal grup Majakovskij, i poetis di là da la aghe che a lavorin sui struments de poesie tant che un scultôr sul marmul.
Ae figure di Turoldo, predi, inteletuâl e poete, a son dedicâts doi tescj: Nicola Borgo al fevele dal om e dal so impegn civîl e culturâl. Sabrina Baracetti e fâs la storie dal film Gli Ultimi, zirât intai agns 1961-1962 dal regjist Vito Pandolfi, une sorte di trasposizion di une conte autobiografiche di Turoldo.
◆ Ovidio Colussi al fâs une meticolose storie de Academita di lenga furlana metude adun di Pier Pauli Pasolini intai agns che al jere scjampât a Cjasarse, il paîs di sô mari.
◆ Luzian Verone al fâs un ritrat a plen rilêf di pre Josef Marchet, pont di riferiment no dome pe lenghe furlane, ma ancje pe culture, pe storie, pe art, pe antropologjie.
◆ Al complete il libri un struc dal intervent di Francesc Sguazzin che al à fevelât de flore intes risultivis de Basse furlane, une ricjece che fin cumò e je rivade adore a salvâsi des modificazions puartadis dal om, ma che e je simpri in pericul. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +