Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I cîi e i boscs de Cjargne a rivochin di un Istât di musiche cu la prime edizion di “La Musica in Carnia”

Moira Pezzetta

“La Musica in Carnia: tra luoghi e storia” al è un festival che al à viodude la lûs pe prime volte chest Istât. Dai 7 di Avost ai 11 di Setembar, te alte Val de Bût a àn rivocât lis melodiis e i cjants che a àn promovût zovins cjantautôrs e grups furlans.
◆ Il Festival al è partît di Paluce, li de Siee da Fuce, cun i “Cinque uomini sulla cassa del morto”, grup atîf dal 2003, formât di Francesco Imbriaco, Alberto Corredig, Davide Raciti, Leonardo Duriavig e Alberto Marinig. I cinc a àn fat plui di 250 concierts insiemi, e cul talent e la energjie di simpri a son un dai grups plui preseâts de nestre regjon.
◆ La musiche si è daspò trasferide tal Ort di Siôr Matie a Sudri, cun Dario Snidaro, cjantautôr folk  country, che al conte in inglês di viaçs, storiis e emozions profondis. Cun lui ancje  Rebi Rivale: la cjantautore, che e à vinçût diviers premis nazionâi pe musiche di autôr, e jere acompagnade dal bassist e cuintribassist Filippo Tantino e de ghitariste Paola Selva. Il tercet, famôs a nivel talian, al à za trê albums al atîf, e il prossim al jessarà in curt.
◆ Sul finî di Avost, la serade ospitade te cjase di Baldissâr e Bastian te borgade Som la Vila, tal cûr di Ravasclêt, e je stade une misture di poesie e di profonditât, espressivitât e rafinatece, cul duet Massimo Silverio ae ghitare e Paolo Forte ae armoniche. Cun lôr, la serade si è inricjide de energjie psichedeliche dai B.B.F, ven a stâi Pietro Brunetti, Claudio Banelli e Carlo Forgiarini, amîs che a condivin une grande passion pe musiche dai agns ’60 e ’70.
◆ Daspò, a Trep Liussûl, cuintri ogni intemperie, Nicole Coceancig e Cristian Mauro a àn sunât un conciert plui intim, sul ritmi de ploie che e bateve sui cops de Pinacoteche De Cilllia. A  acompagnâ i doi cjantautôrs, un altri artist zovin e plen di passion in ogni sun che al compon: Alvise Nodale. La serade e je stade ancje insiorade de vôs di Marisa Scuntaro e dai suns de ghitare di Michele Pucci, cuntun viaç te memorie dai cjants, des melodiis arcaichis e de tradizion orâl.
◆ Sot dal cîl stelat di Çurçuvint, Emma Gustafson, cjantautore za cognossude pal so stîl folk de Italie ae Irlande, si è esibide cun Luca Zerilli, liutâr di Udin, ghitarist e bassist di diviers grups, dal hard rock al reggae. Te stesse serade, Alessio Velliscig – cu la sô vôs che e fâs vignî i sgrisui – al à presentât il so ultin lavôr di solist, jessût l’an passat: “Kama”.
◆ La prime edizion dal Festival si è sierade cuntun artist che nol à bisugne di presentazion: Gigi Maieron. Contis, poesiis, suns, vôs e melodiis intune fieste de musiche. No viodìn la ore che al vegni l’Istât cu ven par tornâ a scoltâ chescj artiscj di talent, e par imerzisi te nature come intune flabe, sot dal cîl de Cjargne.  ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +